Un număr de 31 de trenuri, care urmau să fie livrate la sfârșitul anului 2023, s-au dovedit supradimensionate. Ce înseamnă asta? Că nu vor putea intra în tuneluri, destul de multe în regiunile Cantabria și Asturias.
”O, ce gălușcă!” Această replică memorabilă a lui François Pignon, interpretată de Jacques Villeret, în „Le Dîner de cons”, se potrivește perfect cu povestea trenurilor din Spania.
Compania spaniolă a căilor ferate, Renfe, a recunoscut că a greșit. 31 dintre trenurile sale regionale, încă în construcție, nu vor putea trece prin tuneluri. De ce? Pentru că s-au dovedit prea înalte. O gafă uriașă cu un buget faraonic de 258 de milioane de euro!
Iar pentru ca tabloul să fie complet și pentru a înțelege mai bine de ce greșeala făcută este atât de gravă, trebuie spus că respectivele trenuri au fost comandate special pentru două regiuni izolate: Asturias și Cantabria. Și unde există multe tuneluri.
Cine este de vină? Greu de spus. Oricum, producătorul este compania CAF, care a actualizat, printre altele, aspectul supradimensionat al trenurilor. Pe de altă parte este Adif, companie care răspunde de rețeaua feroviară spaniolă. Cine ar fi trebuit să sesizeze neconcordanța? Probabil ambele.
Până una alta însă, Adif s-a grăbit să deschidă o anchetă, la fel ca și Renfe. Din capul locului trebuie spus că necazul ar porni, se pare, de la un document trimis de Adif. Și care, potrivit presei locale, include multe erori de măsurare. Date, cifre și alte elemente care nu au fost verificate de nimeni, luate ca atare și trecute în caietul de sarcini.
Președintele regiunii Cantabria cere sancțiuni
Este de presupus că vor exista tot felul de anchete, se vor căuta vinovați, unii vor da vina pe alții și așa mai departe. Dar cine va avea cel mai mult de suferit vor fi locuitorii din regiune. Pentru că, dacă au sperat că, în sfârșit, vor putea călători mai confortabil și mai rapid, visul lor s-a spulberat.
Programată pentru sfârșitul anului 2023, livrarea trenurilor va trebui amânată cu cel puțin trei ani. "Aici, în Cantabria, trenurile regionale sunt dărăpănate. Sunt vechi, au în medie peste 30 de ani. Se strică regulat sau trebuie să circule încet. Este scandalos ceea ce se întâmplă”, a comentat Lost Luis, de 62 de ani, pentru care acest eșec este de neimaginat. ”Cum a fost posibil așa ceva?”, se tot întreabă el. Între timp, președintele regiunii Cantabria, Miguel Angel Revilla, a cerut sancțiuni.
Citește și Premieră mondială la Alstom: Prima locomotivă autonomă a trecut testul
Spre deosebire de metrourile automate, care funcționează de zeci de ani, trenurile se pot confrunta cu capriciile vremii și cu diverse obstacole (oameni, animale, pietre, crengi căzute pe șine etc.). Să le detectezi, să le recunoști, să decizi să încetinești sau să oprești trenul... pe scurt, să gestionezi incidentele: în asta constă dificultatea. "Am început să eliminăm principalele obstacole în calea creării unor sisteme feroviare complet autonome într-un mediu deschis", a explicat Jean-François Beaudoin.
Avantajele trenului autonom, care va fi urmărit cu o precizie de un metru de sateliți de navigație, cum ar fi GPS sau Galileo. "Automatizarea le permite operatorilor să facă mai mult și mai bine, îmbunătățind capacitatea de transport cu până la 30%. Acest lucru se realizează prin introducerea mai multor trenuri de călători sau de marfă pe aceeași linie", spune Jean-François Beaudouin. ...
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.