În Spania au fost comandate trenuri inutile. Milioane de euro, pierdute

Simona Haiduc |
Data publicării:
Sute de milioane de euro au fost aruncate, practic, pe fereastră
Sute de milioane de euro au fost aruncate, practic, pe fereastră

Și nu este vorba despre 4 sau cinci garnituri. Sunt câteva zeci. 

Un număr de 31 de trenuri, care urmau să fie livrate la sfârșitul anului 2023, s-au dovedit supradimensionate. Ce înseamnă asta? Că nu vor putea intra în tuneluri, destul de multe în regiunile Cantabria și Asturias.

”O, ce gălușcă!” Această replică memorabilă a lui François Pignon, interpretată de Jacques Villeret, în „Le Dîner de cons”, se potrivește perfect cu povestea trenurilor din Spania. 

Compania spaniolă a căilor ferate, Renfe, a recunoscut că a greșit. 31 dintre trenurile sale regionale, încă în construcție, nu vor putea trece prin tuneluri. De ce? Pentru că s-au dovedit prea înalte. O gafă uriașă cu un buget faraonic de 258 de milioane de euro! 

Iar pentru ca tabloul să fie complet și pentru a înțelege mai bine de ce greșeala făcută este atât de gravă, trebuie spus că respectivele trenuri au fost comandate special pentru două regiuni izolate: Asturias și Cantabria. Și unde există multe tuneluri. 

Cine este de vină? Greu de spus. Oricum, producătorul este compania CAF, care a actualizat, printre altele,  aspectul supradimensionat al trenurilor. Pe de altă parte este Adif, companie care răspunde de rețeaua feroviară spaniolă. Cine ar fi trebuit să sesizeze neconcordanța? Probabil ambele. 

Până una alta însă, Adif s-a grăbit să deschidă o anchetă, la fel ca și Renfe. Din capul locului trebuie spus că necazul ar porni, se pare, de la un document trimis de Adif. Și care, potrivit presei locale, include multe erori de măsurare. Date, cifre și alte elemente care nu au fost verificate de nimeni, luate ca atare și trecute în caietul de sarcini.

Președintele regiunii Cantabria cere sancțiuni

Este de presupus că vor exista tot felul de anchete, se vor căuta vinovați, unii vor da vina pe alții și așa mai departe. Dar cine va avea cel mai mult de suferit vor fi locuitorii din regiune. Pentru că, dacă au sperat că, în sfârșit, vor putea călători mai confortabil și mai rapid, visul lor s-a spulberat. 

Programată pentru sfârșitul anului 2023, livrarea trenurilor va trebui amânată cu cel puțin trei ani. "Aici, în Cantabria, trenurile regionale sunt dărăpănate. Sunt vechi, au în medie peste 30 de ani. Se strică regulat sau trebuie să circule încet. Este scandalos ceea ce se întâmplă”, a comentat Lost Luis, de 62 de ani, pentru care acest eșec este de neimaginat. ”Cum a fost posibil așa ceva?”, se tot întreabă el. Între timp, președintele regiunii Cantabria, Miguel Angel Revilla, a cerut sancțiuni.

Citește și Premieră mondială la Alstom: Prima locomotivă autonomă a trecut testul

Spre deosebire de metrourile automate, care funcționează de zeci de ani, trenurile se pot confrunta cu capriciile vremii și cu diverse obstacole (oameni, animale, pietre, crengi căzute pe șine etc.). Să le detectezi, să le recunoști, să decizi să încetinești sau să oprești trenul... pe scurt, să gestionezi incidentele: în asta constă dificultatea. "Am început să eliminăm principalele obstacole în calea creării unor sisteme feroviare complet autonome într-un mediu deschis", a explicat Jean-François Beaudoin.

Avantajele trenului autonom, care va fi urmărit cu o precizie de un metru de sateliți de navigație, cum ar fi GPS sau Galileo. "Automatizarea le permite operatorilor să facă mai mult și mai bine, îmbunătățind capacitatea de transport cu până la 30%. Acest lucru se realizează prin introducerea mai multor trenuri de călători sau de marfă pe aceeași linie", spune Jean-François Beaudouin. ... 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 472292.99RON
1 ETH = 15836.36RON
1 LTC = 435.69RON
1 XRP = 7.03RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel