Execuție bugetară 2025: dobânzile explodează, investițiile bat pasul pe loc

Elena Cristian |
Data actualizării: | Data publicării:
Deficit bugetar
Deficit bugetar

Deficitul bugetar a ajuns la -2,28% din PIB la finalul primului trimestru din 2025, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor. Cheltuielile publice continuă să depășească veniturile, iar costul datoriei publice explodează. Deși veniturile au crescut moderat, presiunile fiscale și cele generate de serviciul datoriei devin din ce în ce mai greu de gestionat.

Deficitul scade ca procent, dar nu în valoare absolută

Potrivit execuției bugetare aferente perioadei 1 ianuarie – 31 martie 2025, deficitul bugetului general consolidat s-a situat la -43,65 miliarde de lei, echivalentul a -2,28% din PIB, în scădere față de aceeași perioadă din 2024, când se înregistra o valoare similară în cifre absolute, dar un procent mai mare din PIB, de aproximativ -2,5%. Diferența este dată de creșterea PIB-ului nominal, care a urcat la 1.912 miliarde de lei, față de 1.764 miliarde lei în martie 2024.

Această scădere relativă a deficitului vine însă într-un context de creștere a cheltuielilor, ceea ce arată că presiunea pe finanțele publice nu a fost diminuată structural, ci doar atenuată temporar prin dinamica economică.

Dobânzile la datorie – o presiune tot mai vizibilă

Unul dintre cele mai îngrijorătoare semnale din execuția bugetară îl reprezintă creșterea explozivă a cheltuielilor cu dobânzile, care au ajuns la 12,5 miliarde lei în primul trimestru din 2025, în creștere cu peste 35% față de perioada similară din anul anterior.

Această dinamică reflectă creșterea accelerată a stocului de datorie publică, dar și condițiile mai scumpe de finanțare în contextul dobânzilor ridicate pe piețele internaționale și al riscurilor fiscale percepute de investitori.

Veniturile fiscale se mențin stabile, dar nu compensează

Veniturile totale ale bugetului general consolidat s-au ridicat la 143,4 miliarde lei în T1 2025, în linie cu cele realizate în perioada similară din 2024 (aproximativ 145 miliarde lei, extrapolat din execuția anuală).

Din total, veniturile fiscale s-au situat la 69,6 miliarde lei, cu o structură dominată de TVA (28,5 miliarde lei), accize (10 miliarde lei) și impozitul pe venit (15,1 miliarde lei). Impozitul pe profit a adus doar 1,55 miliarde lei, semnificativ sub potențialul unei economii aflate într-o fază de creștere nominală.

Cheltuieli masive cu salariile și asistența socială

Statul a cheltuit 42,1 miliarde lei pe salarii și 63,6 miliarde lei pe asistență socială în primele trei luni ale anului. Împreună, aceste două componente reprezintă peste 56% din totalul cheltuielilor curente, consolidând imaginea unui buget extrem de rigid.

În comparație, cheltuielile de capital – adică cele pentru investiții – au fost de doar 13,4 miliarde lei, dintre care o bună parte provin din fonduri europene sau din componenta de împrumut a PNRR.

Fondurile PNRR: ușoară creștere, dar sub așteptări

România a cheltuit peste 7,2 miliarde lei din PNRR (componenta de granturi și împrumuturi) în T1 2025, în ușoară creștere față de aceeași perioadă a anului trecut (aproximativ 6,1 miliarde lei). Cu toate acestea, ritmul de execuție rămâne sub potențial, iar întârzierile în reforme și proiecte mari de infrastructură pot periclita absorbția integrală a fondurilor în perioada următoare.

Concluzie: risc de derapaj bugetar în lipsa corecțiilor

Deși deficitul bugetar raportat la PIB a scăzut ușor, tendințele structurale indică o presiune fiscală în creștere, în special din cauza creșterii costurilor de îndatorare și a rigidității bugetului pe partea de cheltuieli sociale și de personal. Fără măsuri corective, există riscul ca România să depășească din nou țintele de deficit asumate în fața Comisiei Europene, în contextul procedurii de deficit excesiv.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0553
Diferența -0.0072
Zi precendentă 5.0625
USD
Azi 4.4593
Diferența -0.0011
Zi precendentă 4.4604
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0553 RON
USD flag1 USD = 4.4593 RON
GBP flag1 GBP = 6.0261 RON
CHF flag1 CHF = 5.3938 RON
AUD flag1 AUD = 2.8748 RON
DKK flag1 DKK = 0.6778 RON
CAD flag1 CAD = 3.2270 RON
HUF flag1 HUF = 0.0125 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4397 RON
SEK flag1 SEK = 0.4644 RON
XAU flag1 XAU = 476.5712 RON
Monede Crypto
1 BTC = 479105.50RON
1 ETH = 11785.22RON
1 LTC = 424.35RON
1 XRP = 10.11RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17932.830.56%
BET-BK3378.020.29%
BET-EF977.150.73%
BET-FI58928.80-0.48%
BET-NG1294.020.93%
BET-TR40313.130.54%
BET-TRN39104.980.55%
BET-XT1530.130.46%
BET-XT-TR3377.660.47%
BET-XT-TRN3283.850.47%
BETAeRO856.980.06%
BETPlus2639.080.55%
RTL39899.790.56%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel