În următoarele câteva luni, Michelin va închidedouă situri industriale din vestul Franței, ceea ce înseamnă că 1.254 de angajați vor rămâne fără loc de muncă. La rândul lui, marele distribuitor Auchan și-a propus să reducă 2.389 de locuri de muncă în Franța. Conform planificării, circa zece magazine ar urma să pună lacătul pe ușă.
O zi cu adevărat neagră. După cele două anunțuri, Franţa va pierde 3.600 de locuri de muncă, spre furia și disperarea angajaţilor celor două companii.
Pentru ministrul Economiei Antoine Armand, aceste anunţuri „sunt evident extrem de îngrijorătoare”. În fața Adunării Naționale, premierul Michel Barnier a declarat că nu este de acord cu decizia Michelin. El a spus că vrea să știe ce au făcut Auchan și Michelin „cu banii publici pe care le-am dat”.
Pe de o parte, există Michelin, cu anunțul închiderii planificate înainte de 2026 a două situri industriale din vestul țării, la Cholet (Maine-et-Loire) și Vannes (Bretania), care privește 1.254 de angajați. Pe de altă parte, distribuitorul Auchan, după câțiva ani grei, plănuiește să reducă 2.389 de locuri de muncă în Franța din 53.000 din țară, în special prin închiderea a aproximativ zece magazine.
Este catastrofal, este șocant
„Este catastrofal, va lăsa mulți, mulți angajați și familii în dificultate, este șocant,” a spus Franck Martineau, reprezentantul sindicatului FO Auchan. Conducerea speră să limiteze numărul concedierilor prin sprijin pentru angajații în cauză, pregătire de recalificare, concediu de reclasificare și plan de plecare voluntară.
Considerat mult timp unul dintre cei mai performanti jucători din punct de vedere social în distribuția de masă, Auchan a avut o serie de ani economici prost, iar holdingul său Elo Groupe a anunțat în iulie o pierdere netă de aproape un miliard de euro în primele șase luni ale anului 2024.
Un context sumbru pentru întregul sector auto european
La Michelin, angajații Cholet au votat pentru greva și au blocat întreprinderea la scurt timp după anunțurile conducerii. La Vannes (Morbihan), anunţul "a fost întâmpinat cu mare tăcere. Toată lumea acuză o lovitură", a mărturisit Eric Boisgard, angajat din 2004 şi fost reprezentant al sindicatului CGT. Pentru primul sindicat al grupului, CFE-CGC, aceste închideri sunt „o decizie unilaterală, brutală și prost anticipată”, a condamnat delegatul său central de sindicat José Tarantini la AFP. CEO-ul producătorului de echipamente, Florent Menegaux, a justificat închiderile prin „prăbușirea activității” și a promis că „nu vom lăsa pe nimeni în urmă”.
Se confruntă cu un context sumbru pentru întregul sector auto european, care suferă de o piață lent și concurență puternică din partea mărcilor asiatice. CEO-ul Michelin a acuzat și o „deteriorare lentă a competitivității” în Europa, în special legată de costurile cu energia, care împiedică exporturile.
Închiderea a două fabrici în Germania
De asemenea, grupul pregătește închiderea a două fabrici din Germania până în 2025. Industria auto, coloana vertebrală a economiei de peste Rin, trece printr-o criză gravă. Producătorul de echipamente Schaeffler a anunțat pierderea a 4.700 de locuri de muncă în Europa și închiderea a două locații, invocând „mediul dificil de piață” și „concurența globală în creștere”. Reducerile forței de muncă vor afecta în principal zece locații din Germania și alte cinci din Europa, între 2025 și 2027.
După planurile sociale ale celor mai mari producători de echipamente Bosch, ZF și Continental, grupul Volkswagen, numărul 1 în Europa în rândul producătorilor de automobile, a creat un șoc anunțând la începutul lunii septembrie planuri de reducere masivă a locurilor de muncă în Germania și amenințând cu închiderea fabricilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.