Volkswagen a anunțat marți că renunță la o serie de acorduri de muncă, inclusiv la garanția locurilor de muncă până în 2029 în șase fabrici din Germania, ceea ce ridică perspectiva unor disponibilizări începând de anul viitor, împotriva cărora reprezentanții angajaților au promis că se vor opune, relatează Reuters.
Cel mai mare producător auto din Europa renunță la aceste garanții de angajare, existente de zeci de ani, ca parte a unui plan de reducere a costurilor, care a declanșat o confruntare cu muncitorii, pe măsură ce Volkswagen se luptă să concureze cu rivalii asiatici mai ieftini.
Decizia Volkswagen vine după ce a amenințat că ar putea închide fabrici pe teritoriul german pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani, o mișcare care a zguduit sectorul auto global și a stârnit îngrijorări la nivel înalt în guvernul german.
"Trebuie să permitem Volkswagen AG să reducă costurile în Germania la un nivel competitiv, pentru a putea investi în tehnologii și produse noi din resurse proprii," a declarat Gunnar Kilian, directorul de muncă al companiei, într-un comunicat.
Pentru a contracara incertitudinea legată de acordurile de muncă, Kilian a spus că Volkswagen oferă posibilitatea de a începe mai devreme negocierile salariale.
Aceste discuții erau programate să înceapă la mijlocul sau sfârșitul lunii octombrie, cu posibile greve de la sfârșitul lunii noiembrie, dar consiliul muncitorilor a cerut ca discuțiile să înceapă chiar din această lună.
Șeful consiliului muncitorilor a promis o rezistență puternică împotriva concedierilor și închiderilor de fabrici, acuzând conducerea pentru problemele Volkswagen.
Sindicatul IG Metall a declarat anterior că ar putea lua în considerare trecerea la o săptămână de lucru de patru zile ca alternativă la închideri, replicând o măsură similară de reducere a costurilor din anii 1990.
Dificultățile Volkswagen vin într-un moment de incertitudine economică, cu o creștere slabă, prețuri mai mari la energie și întrebări legate de relațiile comerciale cu piața chineză, punând la încercare modelul german de relații industriale consensuale.
Dacă cele două părți nu ajung la un acord până în iunie anul viitor, vor intra în vigoare acordurile de muncă anterioare anului 1994 - ceea ce, potrivit șefei consiliului muncitorilor, Daniela Cavallo, ar duce la o "consecință ce sună nebunesc": o creștere salarială pentru angajații din cele șase fabrici.
Componentele suplimentare de plată din acordul de muncă de dinainte de 1994 includeau un bonus de Crăciun, plata suplimentară pentru concedii și prime mai mari pentru orele suplimentare, potrivit unui articol publicat în ziarul intern al consiliului muncitorilor.
Cu toate acestea, concedierile din motive operaționale ar fi, de asemenea, posibile pentru prima dată în decenii.
"Este necesar un compromis negociat. În caz contrar, VW va putea să avanseze cu concedieri forțate din vara anului 2025, dar în același timp s-ar confrunta imediat cu creșteri masive ale costurilor pentru toți cei care rămân," a declarat consiliul muncitorilor în articolul său.
***
Cea mai mare organizaţie sindicală din Germani a promis joi că va analiza toate opţiunile, inclusiv trecere la săptămâna de lucru de patru zile, pentru a răspunde la avertismentele lansate de echipa managerială de la producătorul auto Volkswagen, privind închiderea unor uzine şi eliminarea garanţiei locurilor de muncă, transmite Reuters.
Directorii de la Volkswagen au anunţat luni că analizează posibilitatea luării măsurii fără precedent de a închide unele din uzinele din Germania şi totodată că ar putea să pună capăt programului de securitate a locului de muncă, existent încă din 1994, care împiedică eventuale concedieri până în 2029.
Întrebată dacă sindicatul IG Metall este dispus să analizeze săptămâna de lucru de patru zile ca o opţiune alternativă, preşedinta Christiane Benner a spus că aceasta este o opţiune "posibilă". "Nu vom lăsa nicio idee neexplorată", a spus Christiane Benner, prima femeie numită vreodată în postul de preşedinte al IG Metall. Cu toate acestea, Benner a precizat că este imposibil să vină cu propuneri detaliate fără mai multe informaţii cu privire la soluţiile propuse de companie.
Volkswagen se confruntă cu numeroase provocări, inclusiv diminuarea cererii pentru automobilele sale, în special automobile electrice, intensificarea concurenţei din China şi o structură complexă de guvernare care, potrivit unor investitori şi analişti, încetineşte procesul de luare a deciziilor în perioade de criză.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.