Lansat în 2019 ca parte a Cooperării Structurate Permanente (CSP sau PESCO) sub conducerea Italiei și cu participarea Franței, Spaniei și Greciei, proiectul „European Patrol Corvette”, care își propune să dezvolte o nouă clasă de corveta multifuncțională, a fost susținută rapid de Agenția Europeană de Apărare, care a ajutat la stabilirea obiectivelor și nevoilor comune țărilor implicate.
Apoi, în decembrie anul trecut, acest proiect s-a alăturat celor 17 programe gestionate atunci de Joint Armaments Cooperation Organization, implicată în special în dezvoltarea elicopterului de atac Tiger, a aeronavei de transport A400M și a software-ului radio ESSOR.
În ceea ce privește aspectul industrial, un consorțiu care reunește Naviris, Naval Group, Fincantieri și Navantia a fost chemat să joace un rol principal în acest proiect. Acest lucru a fost confirmat pe 24 octombrie, odată cu notificarea, de către OCCAr, a contractului privind proiectarea inițială a acestei viitoare corvete europene.
Cu o durată de 24 de luni și în valoare de 87 de milioane de euro, acest contract va fi finanțat în mare parte de Comisia Europeană care, prin Fondul European de Apărare (FED), va investi 60 de milioane de euro. Restul va fi suportat de țările implicate, printre care, evident, Franța, Italia, Spania și Grecia... dar și Norvegia și Danemarca. Se precizează că interesul pentru acest proiect a fost exprimat și de Portugalia, Irlanda și România, state care, după cum precizează publicația Zone Militaire, au doar statut de observator pentru moment.
O listă lungă de companii
„OCCAr va gestiona întregul proiect, acționând ca autoritate de coordonare, sub mandatul Comisiei Europene și ca autoritate contractantă, sub mandatul statelor membre menționate mai sus”, a precizat Fincantieri, într-un comunicat de presă.
În detaliu, acest proiect va avea participarea a șase companii grecești, și anume ISD, Hydrus Engineering, Intracom Defense, Prisma Electronic, FEAC Engineering și Terra Spatium. Industria daneză va fi reprezentată de SH Defence and Force Technology. Lista este completată de norvegianul Vestdavit.
„Prin dezvoltarea în comun a unei noi clase de corvete distrugătoare, cele patru companii își propun să asigure și să promoveze suveranitatea europeană bazată pe competențe europene. Acest contract subliniază capacitățile națiunilor, prin intermediul OCCAr, de a lucra împreună eficient și de a pune în comun know-how-ul principalelor lor industrii navale, în slujba marinelor europene. Acest lucru arată, de asemenea, cât de important și eficient poate fi FED în sprijinirea statelor membre în dezvoltarea capacităților de apărare „fabricate în Europa”,” a argumentat Fincantieri.
Cu un deplasament de 3000 de tone, la o lungime de 110 de metri, această viitoare corvetă europeană trebuie concepută pe baza arhitecturii „plug and play”. Va fi disponibilă în cel puțin trei versiuni: una optimizată pentru lupta antisubmarin, a doua dedicată misiunilor pe termen lung cu capacitate de război anti-suprafață și ultima mai concentrată pe patrulare în marea liberă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.