Publicitate
În situația în care reparația sau înlocuirea unor elemente esențiale din partea comună a unui bloc este imperativă, conform legislației în vigoare, proprietarii apartamentelor implicate sunt obligați să permită accesul necesar pentru efectuarea lucrărilor. Aceste elemente, cum ar fi țevile de apă, pot fi accesate doar din anumite apartamente, ceea ce impune un proces bine definit.
Potrivit Legii 196/2018, care reglementează aspectele legate de administrarea asociațiilor de proprietari și condominiilor, proprietarii sunt obligați să permită accesul atât reprezentanților asociației, cât și unui meseriaș pentru a constata problema și a efectua reparațiile necesare, cu condiția să fie anunțați în prealabil. În caz contrar, riscul de sancțiuni financiare este real.
Conform prevederilor legale, proprietarii trebuie să fie notificați în scris, cu cel puțin cinci zile înainte, de către comitetul executiv al asociației de proprietari. În cazuri de urgență, termenul pentru preaviz poate fi redus la doar 24 de ore.
În situația în care proprietarul refuză accesul reprezentanților asociației și a specialistului desemnat pentru lucrări, acesta se expune la o amendă între 500 și 3.000 de lei, conform legislației în vigoare. În plus, se poate ajunge chiar la răspundere civilă și penală pentru prejudiciile cauzate proprietarilor afectați.
Persoanele afectate de lucrările de reparații au dreptul la despăgubiri, acoperite din fondul de reparații al asociației de proprietari. În același timp, dacă intervențiile cauzează prejudicii, cei responsabili trebuie să acopere daunele respective.
Despăgubirile trebuie să vizeze aducerea apartamentelor afectate la starea inițială. Totodată, condițiile de intervenție în partea comună trebuie stabilite prin acord între proprietar și asociația de proprietari, fiind consemnate într-un document semnat de ambele părți.
Amenzi și mai mari, cuprinse între 2500 și 5000 de lei sunt prevăzute pentru următoarele fapte, imputate, de această dată, administrației de locatari:
- nerespectarea statutului, a acordului de asociere, precum și neîndeplinirea sau depășirea atribuțiilor de către președinte, membrii comitetului executiv, cenzor/comisia de cenzori sau de către administrator;
- neluarea măsurilor în scopul constituirii fondului de reparații sau a fondului de rulment.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.