Acest lucru se poate face în cazul în care există suspiciuni legate de erori de calcul ori chiar suspiciuni legate de corectitudirea celor care au făcut calculele.
Legea nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor prevede că propietarii pot cere explicații privind calculul sumei datorate la întreținere cât și cotestarea în scris în termen de 10 zile de la afișarea listei.
Președintele asociației de proprietari este obligat să răspundă, în scris, la contestație în termen de 10 zile de la primirea acesteia.
În cazul în care răspunsul nu este unul satisfăcător, proprietarul poate merge mai departe cu o cerere către comitet și cenzorului sau poate merge chiar și mai departe și poate sesiza instanța de judecată.
Ce spune legea Legea nr. 196/2018 la articolul 28
(1) Proprietarii din condominiu au dreptul să fie informați în legătură cu toate aspectele ce privesc activitatea asociației, să solicite în scris și să primească copii după orice document al acesteia. Proprietarii care solicită copii după documentele asociației de proprietari vor suportă costul de multiplicare a acestora.
(2) În vederea bunei informări a proprietarilor, asociația de proprietari amplasează la loc vizibil un avizier la care sunt afișate documente, în conformitate cu prevederile prezenței legi.
(3) Proprietarii din condominii au dreptul să primească explicații cu privire la calculul cotei de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari și, după caz, să o conteste în scris în termen de 10 zile de la afișarea listei de plata. Președintele asociației de proprietari este obligat să răspundă, în scris, la contestație în termen de 10 zile de la primirea acesteia.
(4) În cazul în care președintele sau administratorul nu ia toate măsurile necesare în scopul facilitării accesului proprietarilor la documentele contabile sau la orice alt document al asociației de proprietari, conform legii, proprietarii au dreptul de a notifica despre această comitetul executiv și cenzorul/comisia de cenzori. În situația nesolutionarii sau a soluționării necorespunzătoare a solicitărilor notificate în termen de 10 zile de la depunerea acestora, proprietarii se pot adresa compartimentelor prevăzute la art. 10.
Citește și:
În cât timp se prescriu datoriile la întreținere. Ce trebuie să știe asociațiile de proprietari
Termenul de prescriere a datoriilor la întreținere nu este prevăzut în Legea asociațiilor de proprietari nr. 196/2018.
Aceste datorii sunt prevăzute însă în Codul civil iar această lege prevede că acestea se prescriu în 3 (trei) ani ”dacă legea nu prevede altfel” iar acest termen general de prescripție și se aplică în această situație.
Pe scurt, asociația de proprietari este obligată să respecte interesul celor de bună credință și care își achita dările la timp. Așadar, are fix 3 ani la dispoziție să folosească toate metodele legale de recuperare a datoriilor pe care unul sau mai mulți proprietari le-au acumulat înainte ca acestea să fie trecute la pierderi pentru că s-au prescris.
Cheltuielile asociației de proprietari, care se pot transforma în datorii pentru unii dintre locatari, "sunt cheltuieli legate de exploatarea, repararea sau întreținerea proprietății comune și cheltuielile pentru asigurarea serviciilor de care beneficiază proprietarii și care nu sunt facturate individual către proprietățile individuale”, după cum apare în Legea nr. 196/2018.
Mai exact, în funcție de modul de calcul și de criteriile de repartizare pe proprietăți individuale, cheltuielile sunt: Citește
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.