Publicitate
Printre alte obligații pe care legea le impune asociațiilor de proprietari, le regăsim și pe cele referitoare la constituirea și utilizarea fondului de rulment și a fondului de reparații. În timp ce fondul de rulment are ca scop asigurarea sumelor necesare pentru plăți curente, fondul de reparații – după cum sugerează și denumirea sa – se folosește pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune. Întrucât legiuitorul a prevăzut destinații clare pentru fiecare dintre cele două, în cazul în care un proprietar refuză să plătească partea ce-i revine din cheltuielile cu repararea proprietății comune, schimbarea acestora, astfel încât din fondul de rulment să se facă plăți pentru repararea terasei, a liftului și altele, nu e posibilă.
În primul rând, potrivit legislației în vigoare, la repararea părților comune trebuie să participe toți proprietarii de apartamente dintr-un bloc. Astfel, aceștia trebuie să dea bani pentru repararea terasei, de pildă, indiferent de etajul la care locuiesc.
Apoi, folosirea banilor asociației nu poate fi făcută oricum. Conform Legii nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, ”[f]ondul de reparații este utilizat numai pentru consolidarea condominiului, reabilitarea termică, creșterea calității ambiental-arhitecturale a construcțiilor, precum și pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune”.
Din acest punct de vedere, lucrurile sunt foarte clare, legea nelăsând loc de interpretări. Situația este similară și în ceea ce privește fondul de rulment, care are cuantumul și destinația clar stabilite (astfel încât să poată acoperi plățile curente la nivelul unei luni calendaristice).
Condominiul, într-un înțeles cât mai simplu, reprezintă, de fapt, un bloc/imobil în care există cel puțin trei proprietăți individuale și spații comune.
Proprietarii apartamentelor nu pot solicita, așadar, administratorului să facă plăți din fondul de rulment pentru cheltuieli ce țin de reparații și alte îmbunătățiri ale spațiilor comune, acestea putându-se realiza doar din fondul de reparații.
Totodată, proprietarii individuali nu pot refuza, cu de la sine putere, participarea la cheltuielile comune, pe motiv că nu folosesc anumite părți ale spațiului colectiv sau sub pretext că administratorul are bani în fondul de rulment, ci doar cu acordul celorlalți.
De asemenea, aceștia nu pot avea în folosință exclusivă unele părți comune decât cu respectarea unor condiții clare prevăzute de lege:
acordul tuturor celorlalți proprietari;
contract încheiat cu asociația pentru cel mult 12 luni, cu posibilitate de reînnoire.
Banii obținuți în urma unui astfel de contract, prin care o parte comună a imobilului, cu acordul tuturor, va fi folosită doar de un singur proprietar, alimentează numai fondul de reparații și nu pot fi împărțiți celorlalți proprietari.
În afara acestor două fonduri obligatorii, asociația de proprietari poate stabili și altele cu caracter special, însă numai în cadrul adunarii generale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.