Legislația europeană permite celor ce au de suferit din cauza unui zbor anulat să ceară companiei de transport o compensație ce poate ajunge și la 600 de euro. Un drept care este stabilit de Regulamentul european 261/2004. Potrivit documentului, despăgubirile ce pot fi acordate depind de distanța ce urma să fie străbutută cu avionul. Astfeld:
- 250 de euro - pentru toate zborurile de 1.500 de kilometri sau mai puțin;
- 400 de euro - pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 de kilometri și pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 de kilometri;
- 600 de euro - pentru toate zborurile care nu intră sub incidența punctelor de mai sus.
Trebuie precizat că, în cazul în care compania aeriană oferă pasagerului aflat la ananghie variante alternative, compensațiile pot fi reduse la jumătate de respectivul transportator aerian. Dar numai dacă ora de sosire nu o depășește pe cea prevăzută a zborului rezervat inițial cu mai multe de:
- două ore - pentru toate zborurile de 1.500 de kilometri sau mai puțin;
- trei ore - pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 de kilometri și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1.500 și 3.500 de kilometri;
- patru ore - pentru toate zborurile care nu se încadrează în categoriile amintite la primele două puncte.
Potrivit regulamentului european, compensația se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, numai cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/ sau alte servicii.
Citește și Easyjet anulează 200 de zboruri din cauza unor probleme majore
Citește și ANPC: În ultimul an, Blue Air a anulat 11.289 de zboruri și a plătit milioane de lei
În plus, atunci când există mai multe aeroporturi ce deservesc un oraș sau o aglomerare urbană, iar compania aeriană oferă pasagerului un zbor spre un aeroport diferit de cel pentru care s-a făcut rezervarea inițială, operatorul de transport trebuie să suporte costul transferului pasagerului de la aeroportul alternativ fie spre cel inițial, fie spre o altă destinație apropiată convenită cu acesta.
Mai mult, după cum a stabilit CJUE în decembrie 2021, dacă o companie aeriană mută mai devreme plecarea unui zbor cu mai mult de o oră, pasagerii au dreptul la compensații și asistență, deoarece acel zbor intră în categoria celor anulate.
De asemenea, în aceeași perioadă, judecătorii CJUE au stabilit că pot fi considerate anulate, adică se pot cere compensații în aceste situații, doar zborurile cu mai mult de trei ore de întârziere.
Mai mult de atât, acum un an, CJUE a decis că simpla deviere a zborului, cauzată de împrejurări excepționale, către un aeroport apropiat, nu conferă pasagerului dreptul la o compensație, așa cum se întâmplă în cazul anulării sau a unei întârzieri prelungite la sosire. Totuși, compania aeriană trebuie să suporte, din proprie inițiativă, costul transferului pasagerului spre aeroportul de destinație prevăzut inițial sau, dacă așa este convenit, spre o altă destinație apropiată, scrie Avocatnet.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.