Actul normativ a fost elaborat și inițiat de Ministerul Finanțelor, în calitate de furnizor, conform prevederilor art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanței de
urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, cu modificările și completările ulterioare în vederea asigurării funcționalității Schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea beneficiarilor de ajutor de stat în contextul crizei economice generate de pandemia Covid-19, afectați de creșterea ROBOR, aprobată prin HG nr.152/2024, se arată în document.
Schimbările propuse
Iată ce prevede nota de fundamentare a proiectului: "Având în vedere barierele sesizate în practică de către finanțatorii participanți în cadrul schemei de minimis, Asociația Română a Băncilor (ARB) a transmis Ministerului de Finanțe și Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii SA-IFN (FNGCIMM), o solicitare de evaluare a posibilității prelungirii valabilității schemei de minimis și după data de 30.06.2024, dată finală a valabilității acestei scheme potrivit H.G.nr.152/2024, invocând o serie de aspecte de ordin operațional care susțin propunerea de prelungire a acesteia până la data de 31.12.2024.
Conform estimărilor băncilor, în cadrul schemei de minimis se vor transmite peste 9.000 de solicitări de garantare. Menționăm faptul că schema de minimis a fost operaționalizată la finalul lunii aprilie 2024, iar perioada de derulare a acesteia se suprapune cu cea prevăzută pentru schema de ajutor de stat asociată Programului IMM PLUS, cu mențiunea că, în cadrul ambelor scheme de ajutor de stat sunt implicați aceiași jucători, respectiv cei 18 finanțatori importanți din piața serviciilor de creditare din România și F.N.G.C.I.M.M. S.A-IFN/Fondul de Garantare a Creditului Rural (F.G.C.R. S.A.- IFN)/Fondul Roman de Contragarantare (F.R.C. S.A.), în calitate de mandatari ai statului român, prin Ministerul Finanțelor.
În acest context, întrucât există un risc ridicat de concentrare a activității și de apariție a unor blocaje, care ar putea influența negativ atingerea obiectivului schemei constând în acordarea diferenţelor de dobândă generate de creşterea ROBOR tuturor beneficiarilor îndreptățiți, se propune o măsură tehnică, operațională, constând în aprobarea extinderii cu 6 luni a perioadei de valabilitate a schemei, respectiv a perioadei în care se selectează beneficiarii și se emit acordurile de finanțare, care, în prezent, expiră la data de 30 iunie 2024 și a perioadei în care se poate efectua plata ajutorului de stat, care în prezent expiră la data de 31 decembrie 2025.
Astfel, prin aprobarea prezentei propuneri, perioada în care se calculează grantul va fi extinsă până la 31.12.2024, iar termenul limită pentru efectuarea plăților va deveni 30 iunie 2026, cu încadrarea în aceleași dispoziții ale legii bugetului anual de stat și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis. Plafonul anual va rămâne nemodificat, asigurându-se încadrarea în țintele stabilite prin Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar.
Totodată, se propune efectuarea corelărilor necesare în tot cuprinsul actului normativ de baza, inclusiv în anexele prevăzute la schemă. Un alt aspect izvorât din practică este legat de necesitatea completării formularisticii și documentației care însoțesc solicitarea de acordare a ajutorului de minimis. Astfel, față de documentele obligatorii solicitate în prezent conform HG nr. 152/2024 pentru aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea beneficiarilor de ajutor de stat in contextul crizei economice generate de pandemia de COVID- 19 afectați de cresterea ROBOR, menționate la Capitolul V, art. 11, alin. (2),(3) și (4) (solicitarea de acordare a grantului pentru plata diferenței de dobândă, declarația pe propria răspundere a solicitantului pentru verificarea criteriilor de eligibilitate, declarația privind încadrarea beneficiarului în categoria IMM/după caz declarația privind încadrarea beneficiarului în categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie) este necesară completarea documentației cu:
Interogarea RECOM din care să reiasă statutul persoanei care semnează declarațiile;
Contractul și acordul de finanțare;
Actele adiționale subsecvente, aferente majorării valorii dobânzii (dacă au existat).
Necesitatea completării documentației rezidă în respectarea cerințelor de opozabilitate față de terți, uniformizarea cerințelor privind obligativitatea actualizării bazelor de date ale mandatarilor, întrucât în practică s-a constatat că la nivelul unităților bancare se efectuează modificări ale condițiilor contractuale inițiale, modificări ce nu sunt întotdeauna transmise către mandatari printr-o solicitare de încheiere a unui act adițional/ notificare privind modificarea condițiilor inițiale."
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.