În opinia expertului, motorina reprezintă, poate, ”cel mai mare inamic al nostru”, pentru că acolo este punctul nevralgic pe care ar trebuie să se concentreze, printre altele, guvernul în măsurile pe care le va proconica. De ce? ”Pentru că motorina vine la pachet: atât producția industrială, cât și consumatorii sunt direcți afectați de motorină”, a explicat Adrian Mitroi.
Marea problemă îl constituie, potrivit precizărilor sale, faptul că ”jumătate din motorina folosită în Uniunea Europeană vine din Federația Rusă, iar cealaltă jumătate vine din Orientul Mijlociu. Este dificil. Nu ai rafinării pentru așa ceva, iar peste noapte o dependență de o aseemenea amploare nu poate fi scoasă din calcul. Și pentru că rafinăriile nu mai merg, consecințele sunt cele pe care le vedeți în momentul de față.
Este greu să le ceri producătorilor români să nu exporte pe piața cerealelor, spre exemplu, foarte atractivă la prețurile de astăzi. Și atunci apare un balans între momentul actual și interesul strategic, dar eu cred că situația economică este atât de serioasă, încât necesită măsuri în consonanță cu ce se decide în Europa.
Motorina, un factor esențial
Ce s-ar putea face? ”În primul rând TVA-ul la carburanți s-ar putea reduce. Pentru că este o idee acceptată și de Uniunea Europeană. Orice se discută în prezent, cu reducerea CAS-ului, spre exemplu, trebuie să ne întrebăm dacă are, în primul rând, portanță din punctul de vedere al deficitului, și, în al doilea rând, acceptabilitate în ton cu ceea ce fac celelalte țări europene. Eu cred că TVA-ul redus la alimente este una dintre soluții. Ar mai fi, de asemenea, o susținere pentru motorina agricolă, industrială și pentru consumatori. Nici nu se poate intra prea mult în mecanismul pieței libere, cel puțin deocamdată. Lăsați guvernul să gândească, dar eu cred că peste o săptămână o să vedeți aceste măsuri. Insist pe faptul că la motorină nu ne putem în nici un fel proteja, dar depindem esențial de ea. Creșterea economică are doi sau trei indicatori cu cea mai mare pondere, iar printre ei se află nu prețul combustibilului, ci al motorinei. Deci, acolo trebuie interveni în amonte”, a concluzionat profesorul Adrian Mitroi pentru Antena3.
Citește și De ce nu se ieftineşte benzina când scade preţul petrolului
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.