Anul acesta, declarația unică este folosită de persoanele fizice atât la definitivarea veniturilor din 2022 și a taxelor aferente, cât și pentru estimarea veniturilor din 2023 și a taxelor de rigoare. Data limită pentru depunerea formularului este 25 mai, plata taxelor pe 2022 efectuându-se tot până atunci (taxele pe 2023 se achită anul viitor). Iată principalele coordonate din acest an pentru completarea și depunerea formularului 212.
1. Versiunile din 2023 ale declarației unice. Formularul 212 este reglementat în acest an prin Ordinul Fiscului 2.541/2022 (în acest act se găsesc atât modelul formularului, cât și instrucțiunile de completare). Noul model al declarației unice trebuie completat și depus online prin versiunea sa electronică (PFA-uri, II-uri, IF-uri și profesioniști), iar persoanele obișnuite încă pot folosi versiunea pentru depunerea în format tipărit.
2. Pentru ce se depune formularul 212. Declarația e folosită atât la definitivarea veniturilor din 2022 și a taxelor aferente (impozit pe venit, în cotă de 10%, și, unde este cazul, contribuțiile sociale pentru pensii și sănătate, în cotă de 25%, respectiv 10%), cât și la estimarea veniturilor din 2023 și a taxelor aferente. Formularul se depune în 2023 la termenul din 25 mai. Important: Noul regim fiscal pentru persoanele fizice care obțin venituri pe cont propriu, stabilit prin OG 16/2022, se aplică efectiv începând cu veniturile din 2023. Asta înseamnă, în primul rând, că efectele se văd în practică abia în 2024. În al doilea rând, asta înseamnă că declarația unică ce este completată și depusă în mai 2023 are la bază atât regulile regimului vechi (pentru definitivarea situației pe 2022), cât și regulile regimului nou (pentru estimarea situației pe 2023, pentru care taxele se vor plăti în 2024). Nu uita că anul acesta nu se acordă bonificații.
3. Ce venituri trebuie declarate. În formularul 212 trebuie incluse următoarele tipuri de venituri:
- venituri independente;
- venituri din chirii;
- venituri din dobânzi;
- venituri din dividende;
- venituri din titluri de valoare și instrumente derivate;
- venituri din agricultură, silvicultură și piscicultură;
- venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
- venituri din alte surse, inclusiv criptomonede.
4. Indemnizațiile de pandemie. Procedura ce permite Fiscului să stabilească din oficiu taxele ce trebuie plătite de persoanele care au încasat indemnizații de pandemie, dar care nu le-au declarat, a fost extinsă pentru a acoperi toate indemnizațiile de acest gen acordate de stat. Declararea indemnizațiilor de pandemie încasate în 2022 și a taxelor aferente trebuie făcută, prin declarația unică, până la 25 mai 2023.
5. Asistență în primării sau în unitățile fiscale cu „autoservire” și ghiduri online. În localitățile care nu au nicio unitate a Fiscului, la primării se acordă anual asistență persoanelor care trebuie să depună declarația unică. Perioada în care se poate primi ajutor începe pe 15 ianuarie și se termină pe 25 mai. De menționat că în localitățile care au unități fiscale, persoanele fizice pot folosi, sub îndrumarea funcționarilor, calculatoarele cu „autoservire”. Pe deasupra, Fiscul a pus la dispoziție pe canalul său de YouTube câteva tutoriale video utile, iar pe site-ul său - câteva ghiduri utile în format .PDF, precizează Avocatnet.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.