Astfel, persoanele care nu își pot acoperi cheltuielile pentru un trai la un nivel minimal, vor putea beneficia de venitul de incluziune, un sprijin care se va acorda începând din anul 2024.
În primul rând acești bani se vor putea solicita la primăria de domiciliu unde trebuie depusă o cerere. Acest venit se va acorda lunar persoanelor singure sau familiilor cu venituri mici și se va compune dintr-unul sau din cele două ajutoare financiare: ajutorul de incluziune și ajutorul pentru familia cu copii.
Condiția principală pentru a putea beneficia de ajutorul de la stat este un nivel al veniturilor nete lunare de până la 700 de lei.
O altă condiție pentru obținerea acestui sprijin este ca solicitanții să nu aibă în proprietate închiriere, comodat ori altă formă de deţinere unul sau mai multe bunuri. Dintre aceste bunuri putem aminti clădirile, altele decât locuința de domiciliu, precum și terenurile situate în intravilan cu suprafața de peste 1.200 mp în zona urbană şi 2.500 mp în zona rurală (cu excepția curții) sau mașinile cu o vechime mai mică de zece ani.
Conform normelor de aplicare a Legii nr. 196/2016 care reglementează venitul minim de incluziune, ajutorul se va acorda în baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere (la sfârșitul articolului găsiți modelul) completate electronic sau pe hârtie și care se vor depune sau transmise la serviciul public de asistență socială din cadrul primăriei de domiciliu.
Prin declarația pe propria răspundere se vor transmite autorităților informații legate de venitul total al persoanei singure ori familiei realizat în luna anterioara, nedeținerea unor bunuri ce duc la excluderea acordării venitului minim de incluziune sau modul în care se face încălzirea locuinței (energie termică, gaze naturale ori combustibili solizi).
În plus, la completarea cererii și a declarației pe propria răspundere, solicitantul trebuie să semneze un angajament de plată (modelul se regăsește la finalul articolului) pentru situațiile în care se pot constata plăți acordate necuvenit.
Angajații serviciului public de asistență socială din cadrul primăriei vor verifica datele și informațiile cuprinse în cerere și în documentele doveditoare, iar în cazul existenței unor informații sau suspiciuni privind veridicitatea datelor, primarul va dispune efectuarea unei verificări în teren, în termen de maximum cinci zile de la data înregistrării cererii.
La finalizarea verificării administrative, inclusiv a verificării în teren, dacă e cazul, și după validarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate și a condițiilor prevăzute de lege pentru acordarea dreptului la venit minim de incluziune, se emite dispoziția primarului de aprobare a dreptului, care conține categoriile de ajutoare ce compun venitul minim de incluziune și cuantumul total al dreptului, defalcat pe componente.
Decizia trebuie transmisă beneficiarilor în termen de cel mult cinci zile de la data emiterii, electronic sau pe suport de hârtie.
Plata ajutorului se va face lunar, începând cu luna următoare celei în care s-a emis decizia de stabilire a plății, pe bază de mandat poştal, în cont curent personal sau în cont de card, în funcție de opţiunea beneficiarului.
Valoarea maximă a ajutorului de incluziune, prima componentă a venitului cu același nume, stabilit de lege este de 275 de lei/ lună/ membru de familie, cu excepția persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani, pentru care cuantumul maxim este de 400 de lei/ lună, conform Avocatnet.
A doua componentă a venitului minim de incluziune, ajutorul pentru familia cu copii, se stabilește în funcție de structura familiei, veniturile ei și numărul de copii, cuantumul maxim al acesteia ajungând la 480 de lei.
Descarcă cererea și declarația pe propria răspundere AICI
Citește și: Indemnizație incapacitate temporară de muncă. Bolile pentru care nu este necesar stagiu de asigurare
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.