Dezvoltarea ultrarapidă a exporturilor chineze în 2023 este îngrijorătoare: +57,9% conform Asociației Chineze a Producătorilor de Automobile. Statele Unite au anunțat recent că vor să crească la 100% nivelul de impozitare a vehiculelor importate din China. UE a deschis o investigație cu privire la subvențiile plătite vehiculelor electrice originare din Regatul de Mijloc înainte de a decide dacă majorează sau nu taxele de import.
Cum s-a ajuns aici ? Zece factori pot explica această evoluție.
1. Un plan strategic pe termen lung: interesul major al Chinei pentru vehiculele electrice s-a concretizat din 1994-1999 când municipalitățile marilor orașe au impus folosirea a două roți electrice. În 2015, industria vehiculelor electrice cu patru roți devine oficială, în planul „made in China 2025”, o industrie strategică ce-i permite Chinei să se impună ca lider mondial.
2. Această creștere a puterii a permis accelerarea și controlul producției de baterii electrice și înțelegerea faptului că securitatea aprovizionării cu metale și pământuri rare a fost crucială. Din 1985, China a investit masiv în rafinarea lor. În prezent, controlează direct și indirect prin investiții străine peste 70% din aprovizionarea globală cu aceste materiale, inclusiv 80% din producția de grafit pentru anozi, esențiali pentru performanța bateriilor.
3. Aceste livrări permit Chinei să domine producția de baterii electrice cu 76% din producția globală, urmată de europeni și Statele Unite, cu 7% fiecare. Primul producător chinez de vehicule electrice (BYD), fondat în 1995, a fost mai întâi producător de baterii înainte de a cumpăra o companie de automobile în 2003.
4. Începând cu anii 1980, China și-a construit industria de automobile primind, sub formă de joint ventures, investiții masive de la producători occidentali precum Volkswagen, Toyota, General Motors și Nissan. Acest lucru i-a permis să stăpânească procesul de asamblare a vehiculelor și să obțină acces la tehnologia occidentală a motoarelor cu ardere internă. Aceste companii mixte au dominat piața chineză până în 2021. De atunci, cotele mărcilor locale au crescut de la 30% în 2020 la 51,5% în 2022, în timp ce cotele producătorilor germani au scăzut de la 30% la 19,5%, iar cele ale japonezilor de la 25% la 19%. Societățile mixte tradiționale sunt acum înlocuite de noi alianțe în care producătorii occidentali caută, printr-un efect de transfer invers, să aibă acces la tehnologiile chinezești pentru vehicule electrice.
5. Autoritățile de la Beijing încurajează, de asemenea, achiziționarea de vehicule electrice. De la începutul anilor 2010, marile orașe au limitat distribuirea plăcuțelor de înmatriculare pentru vehiculele pe benzină. În plus, vehiculele electrice beneficiază de subvenții pentru achiziție și producție.
6. Printre altele, tendința spre supraproducție este inerentă sistemului politico-economic chinez, pentru că obligă producătorii să caute noi piețe de desfacere, unde își oferă marfa la prețuri sub cele ale pieței.
7. De aici rezultă competitivitatea prețurilor vehiculelor electrice chinezești. În același timp, prețurile pe piața internă sunt mult mai mici comparativ cu cele de export, rezultat al concurenței interne frenetice dintre producătorii chinezi și Tesla, în timp ce la export trebuie să suporte costuri suplimentare foarte mari pentru a crea de la zero o rețea de dealeri.
8. Statele Unite au anunțat majorări ale taxelor vamale ca măsură preventivă deoarece foarte puține vehicule chinezești sunt importate acolo. Practic, doar vehiculele de marcă americană fabricate în China sunt importate și chiar și atunci, doar marginal. Tarifele aplicate importurilor erau deja de 25,5% înainte de a crește la 100% în 2024, ceea ce va fi a priori disuasiv.
9. Europenii aplică în prezent o taxă de 10% pe importurile din China și au întârziat să reacționeze. Comisia Europeană a comandat un studiu privind subvențiile de care beneficiază întregul sector de vehicule electrice din China, pentru a-și justifica măsurile de represalii. De asemenea, a propus aplicarea unor rate echivalente cu 30%, aplicabile începând cu 4 iulie. Ele mai trebuie să fie aprobate de statele membre în termen de patru luni. Dar producătorii europeni nu sunt toți pe aceeași linie: germanii continuă să investească în China și vor să mențină relații bune. Producătorii francezi cu prezență redusă în China aleg să își unească forțele cu cei chinezi: Stellantis și Renault caută să beneficieze de tehnologiile lor.
10. În sfârșit, progresele tehnologice ale producătorilor chinezi continuă pe partea de digitalizare, baterii și conducere autonomă. Ei au anunțat că au reușit să producă vehicule electrice mici la un preț comparabil cu cel al vehiculelor pe benzină, o veste excelentă în lupta pentru limitarea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.