Suntem în martie 2021. Volkswagen încântă piața cu faimoasa ”Power Day”, în timpul căreia grupul german a dezvăluit ambițioasa lui strategie electrică. În doar două ședințe, acțiunile companiei cresc cu aproape 20% la bursă. Alți producători importanți, precum Stellantis și Renault, vor intra în joc, organizând, în lunile următoare, evenimente similare. În același an, pe Wall Street și-au făcut intrarea, cu mult succes, „jucători puri” electrici, precum Rivian, specialist în dubițe electrice, sau firma californiană Lucid Motors.
Câteva luni mai târziu, la începutul anului 2022, Renault a anunțat că intenționează să-și unească tehnologiile electrice într-o singură entitate. Și așa s-a ajuns la proiectul de listare a grupului Ampere.
Piața a făcut o întoarcere de 180 de grade. Prețul acțiunii Lucid s-a prăvălit, afișând o scădere de aproape 15 ori față de vârfurile atinse în 2021, cel al lui Rivian s-a depreciat cu peste 8 ori. În ceea ce privește Renault, compania a fost obligat să renunțe, în ianuarie, la planul de listare a Ampere la bursă, invocând condiții nefavorabile. Dar succesul de care s-a bucurat, câteva zile mai târziu, Oferta publică inițială a Pluxee a arătat că, de fapt, adevărata problemă constă în distanțarea investitorilor de mașinile electrice.
Iar dovada de netăgăduit o constituie, potrivit Morgan Stanley, scăderea acțiunilor Tesla, cu 23% de la începutul anului: vehiculul electric nu mai este popular pe bursă.
Un reviriment „pueril”
Concurența intensă din partea grupurilor chineze, care au forțat și Tesla să adopte o strategie de preț agresivă, reprezintă unul dintre factorii acestei dezamăgiri a pieței. Iar creșterea în pierdere de viteză este alt factor. Potrivit experților băncii americane Morgan Stanley, pătrunderea vehiculelor electrice în Europa a scăzut chiar în decembrie, când aceste autoturisme au reprezentat 22% din piață față de 26,5% cu un an mai devreme.
BloombergNEF anticipează o creștere a vânzărilor de vehicule electrice de 21% în 2024. Dar aproape 60% din aceste vânzări vor fi în China, „în timp ce piețe precum Europa și Statele Unite vor fi în scădere. Iar alegerile din SUA ar putea zgudui piața vehiculelor electrice dacă Trump este ales în noiembrie”, mai avertizează societatea de cercetare a Bloomberg.
Lipsa rentabilității cântărește foarte mult. Exemplu notabil: în 2023, Ford a suferit o pierdere operațională de 4,7 miliarde de dolari în divizia sa electrică, când celelalte două activități (vehicule termice și vehicule utilitare) au generat un profit de peste 7 miliarde de dolari fiecare. Prin urmare, grupul a decis să amâne „anumite investiții de capital în vehicule electrice până când acestea vor fi justificate de cerere și de perspectivele de rentabilitate a investiției”, a explicat Ford în prezentare. a rezultatelor sale anuale.
Chiar și cei mai performanti din punct de vedere al profitabilității suferă pe lini de mașini electrice. Carlos Tavares, directorul general al Stellantis, a declarat jurnaliştilor săptămâna trecută că grupul său a beneficiat cu siguranţă de „marje bune” în sectorul electric. Dar aceste marje rămân mai mici decât cele pe palierul termic, a adăugat managerul.
„Chiar și la un grup precum Stellantis, marja de energie electrică este „high-single-digit”, adică 8-9% față de „double digit”, adică mai mult de 10%, în sectorul termic”, a comentat un analist specializat în sectorul auto.
"În urmă cu câțiva ani, ICE (vehiculul cu motor termic, n.r.) era considerat un produs toxic. Acum piața și-a schimbat complet tonul, astfel că vehiculul electric a devenit produsul toxic din motive de rentabilitate", continuă el. „Motorul termic a revenit în domeniul posibilităților și piața consideră că acest motor poate deveni o vacă de bani, adică o activitate generatoare de numerar care necesită investiții relativ reduse”, adaugă acest expert.
Luca de Meo, directorul general Renault, a rezumat destul de bine tendința observată în piață. „Cu trei ani în urmă, toată lumea ne spunea „dacă nu mergeți 100% electric, veți deveni un grup de zombi în zece ani”, iar acum toată lumea ne spune că nu ar trebui să mergem pe electric din cauza profitabilității sau din orice alt motiv”, a spus el, criticând o schimbare de opinie „destul de copilărească”.
În două note recente, Morgan Stanley a schițat un tablou îngrijorător. Pentru bancă, anul 2024 va constitui „o epocă darwiniană” în sectorul electric, ceea ce înseamnă că vor exista pagube. „Cererea de vehicule electrice încetinește, furnizorii își reduc carnetele de comenzi, flotele sunt reduse și unii consumatori revin la vehiculele cu motor termic sau hibrid”, a enumerat banca.
"Producătorii sunt „răsplătiți” pentru că reduc cheltuielile prevăzute pentru vehiculele electrice. Cu toate acestea, șefii marilor grupuri sunt de acord că o renunțare definitivă este imposibilă. Chiar dacă Ford încetinește, directorul său financiar, John Lawler, a asigurat că electricitatea „a venit pentru a rămâne”. La fel a spus și Luca de Meo, care a subliniat că mașina electrică va deveni tehnologia dominantă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.