Investigatori suedezi și europeni analizează implicarea navei chineze Yi Peng 3 în tăierea a două cabluri subacvatice în Marea Baltică, incidente care au alimentat speculațiile privind un posibil act de sabotaj. Incidentul vine într-un context de tensiuni crescute în Europa și îngrijorări legate de războiul hibrid.
Traseul navei și legătura cu incidentele
Nava Yi Peng 3, înregistrată în China și operată de Ningbo Yipeng Shipping, naviga de la portul rus Ust-Luga spre Port Said din Egipt când a trecut în apropierea cablurilor subacvatice suedezo-lituaniene și finlandezo-germane. Ambele cabluri au fost avariate în interval de 24 de ore, duminică și luni. Potrivit MarineTraffic, mișcările navei coincid cu momentul în care cablurile au fost secționate.
În urma incidentelor, nava a fost urmărită îndeaproape de marina daneză. Suedia, împreună cu alte state din regiune, a deschis o anchetă care include cooperarea cu paza de coastă și forțele armate. „Autoritățile suedeze examinează cu atenție mișcările navei chineze,” a declarat o sursă apropiată investigației.
Războiul hibrid și contextul geopolitic
Ministrul german al apărării, Boris Pistorius, a catalogat incidentul drept „probabil un act de sabotaj și o formă de război hibrid.” Deși nu există dovezi directe care să indice un vinovat, suspiciunile sunt alimentate de tensiunile regionale și de activitatea sporită a Rusiei în Marea Baltică.
Aceste incidente survin la puțin peste un an după ce o altă navă chineză, Newnew Polar Bear, a avariat un gazoduct subacvatic între Finlanda și Estonia. Autoritățile finlandeze și estoniene au rămas reticente în a stabili dacă avaria a fost intenționată sau accidentală.
Reacții internaționale
Statele Unite au exprimat preocupări privind escaladarea războiului hibrid. Matthew Miller, purtător de cuvânt al Departamentului de Stat al SUA, a declarat că Washingtonul urmărește îndeaproape investigațiile din Europa și consideră astfel de acțiuni o amenințare semnificativă.
Într-o declarație comună, Germania, Suedia, Finlanda și Lituania și-au exprimat „profunda îngrijorare” față de situație, subliniind riscurile crescute în fața amenințărilor hibride în Europa. Laurynas Kasčiūnas, ministrul lituanian al apărării, a cerut Uniunii Europene să aplice sancțiuni pentru acte de sabotaj asupra infrastructurii critice.
China sub lupă
Ningbo Yipeng Shipping, compania proprietară a navei Yi Peng 3, a confirmat că a fost contactată de autoritățile chineze și europene, dar nu a oferit detalii suplimentare. Ambasada Chinei la Stockholm a refuzat să comenteze, iar oficialii din Helsinki au menționat că Beijingul a cooperat în investigațiile anterioare.
Deși nu există dovezi clare împotriva navei chineze, ancheta subliniază îngrijorările Europei privind creșterea influenței chineze în regiune, mai ales în contextul cooperării economice dintre Beijing și Moscova.
Un semnal de alarmă pentru Europa
Într-o regiune deja tensionată, avarierea cablurilor subacvatice din Marea Baltică ridică întrebări privind securitatea infrastructurii critice și vulnerabilitățile în fața războiului hibrid. Europenii așteaptă rezultatele investigației pentru a determina dacă aceste incidente sunt acte deliberate de sabotaj sau accidente.
Cu toate acestea, mesajul este clar: riscurile pentru securitatea infrastructurii critice sunt în creștere, iar măsurile de protecție trebuie să fie intensificate în fața amenințărilor tot mai complexe.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.