Și este vorba despre tichetul de creșă care, începând cu luna octombrie a acestui an, va avea o valoare de 570 de lei, potrivit unui proiect de ordin al Ministerului Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), pus recent în dezbatere publică. Documentul poate fi consultat AICI
Noua valoare reprezintă o creștere de 50 de lei. În prezent, tichetul de creșă are un cuantum de 520 lei, după ce a fost majorat în aprilie cu 30 lei, de la valoarea de 490 lei.
Tichetele de creșă sunt bilete de valoare care se acordă lunar angajaților care nu beneficiază de concediul și indemnizația pentru creșterea copilului. Acestea pot fi folosite numai pentru achitarea taxelor la creșa unde este înscris copilul, indiferent că sunt instituții de stat sau private, inclusiv pentru plata bonelor, care lucrează cu forme legale și care au un contract încheiat cu emitentul de tichete de creșă.
Tichetele de creșă, alături și de celelalte bilete de valoare (tichete de masă, cadou, culturale sau vouchere de vacanță), se emit, din luna februarie a acestui an, doar pe card. Cele pe hârtie, emise înainte de 1 februarie, rămân valabile până la data expirării înscrisă pe ele.
Precizare extrem de utilă
Pe de altă parte, nu trebuie uitat că sumele primite ca tichete de masă „expiră”. Ele trebuie folosite în perioada de valabilitate, altfel se pierd.
Potrivit legii, tichetele de masă sunt valabile numai dacă au înscrise pe suportul electronic sau stocate într-un alt mod în acesta următoarele mențiuni:
- numele și adresa emitentului;
- perioada de valabilitate a utilizării tichetului de masă;
- interdicția de a fi utilizat pentru achiziționarea de țigări sau de produse alcoolice;
- numele, prenumele și codul numeric personal ale salariatului care este în drept să utilizeze tichetul de masă.
De asemenea, toate biletele de valoare, deci și tichetele de masă, pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate și numai pentru achiziționarea bunurilor și serviciilor pentru care au fost emise.
Tichetele de masă sunt valabile, după cum e prevăzut în HG 1.045/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018, în anul calendaristic în care au fost emise, cu excepția tichetelor emise în perioada 1 noiembrie - 31 decembrie, care pot fi utilizate până la data de 31 decembrie a anului următor.
În cazul în care sumele primite pe card ca tichete de masă nu sunt folosite în perioadele de valabilitate amintite, ele nu se mai pot folosi, fiind anulate.
Citește și Tichete de masă și cuantumul salariului de bază. Ce trebuie să știe
Tichetele de masă se acordă opțional de către angajat angajaților săi. În cazul în care salariații primesc tichete de masă, acestea sunt beneficii extrasalariale.
Ce înseamnă beneficiu extrasalarial
Tichetele sunt un beneficiu extrasalarial ceea ce înseamnă că acestea se dau în afara salariului de bază care este trecut în contractul de muncă.
Fie că sunt menționate în contractul de muncă, indiferent dacă este trecut și cuantumul acestor tichete, sau sunt acordate ca urmare a unor prevederi care sunt trecute în contractul colectiv de muncă sau în regulamentul intern, tichetele de masă nu intră în cuantumul salariului de bază.
Așadar în cazul în care un angajator acordă tichete de masă (companiile nu sunt obligate să acorde tichete de masă, ele pot alege dacă o fac sau nu), salariații care vor primi și aceste bonuri, și salariul net lunar, respectiv salariul de bază trecut în contractul de muncă din care se scad impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, pe lângă celelalte indemnizații sau sporuri care se regăsesc în documentele de muncă.
Firmele care plătesc angajaților un salariu net mai mic decât ar trebui în mod normal cu o sumă egală cu valoarea tichetelor de masă acordate comite o încălcare a legii. Dacă descoperă o astfel de situație ... Citește mai departe AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.