Ideea este de a comercializa un baril în care doar 49,99% provine din Rusia; în ochii Shell, atâta timp cât celelalte 50,01% provin din altă parte, încărcătura de petrol nu este, din punct de vedere tehnic, de origine rusă.
Manevra stă la baza unei piețe opace în plină expansiune care comercializează amestecul de motorină rusească cât și alte produse petroliere rafinate, una dintre multele pe care companiile petroliere și comercianții de mărfuri le folosesc pentru a menține fluxul de energie rusă în Europa și, în același timp, pentru a satisface opinia publică care cere încetarea subvenționării mașinăriei de război a lui Vladimir Putin.
Întrucât Europa nu a aplicat nicio limită sau sancțiune la achiziționarea de petrol, gaz sau cărbune rusesc, vânzarea noului amestec este perfect legală.
Dar amestecul este un instrument convenabil pentru companii de a spune public un lucru și de a face altceva, cu alte cuvinte de a minți.
În cazul Shell, compania a modificat așa-numiții termenii și condițiile generale ale contractelor sale pentru a permite amestecul rusesc. Noii termeni spun că:
"Este o condiție a acestei oferte și va fi o condiție a oricărui contract rezultat că bunurile vândute și livrate de către vânzător nu vor fi de origine din Federația Rusă ("FR") și nu vor fi fost încărcate în sau transportate din FR. Mărfurile vor fi considerate de "origine FR" dacă sunt produse în FR sau dacă 50% sau mai mult din conținutul lor (în volum) constă din materiale care au fost produse în FR."
CItește și: Robinetul cu bani al lui Putin începe să se închidă. Şi Italia caută alternative la gazele ruseşti
Pe piața petrolului, comercianții șoptesc despre un "amestec leton" - o nouă origine pentru motorină care pare o soluție de avarie pentru a furniza produse rusești amestecate cu altceva. Comerțul tipic pleacă de la Primorsk, un oraș rusesc de export de petrol de lângă Sankt Petersburg, către Ventspils, un port din Letonia care are un terminal petrolier mare și o capacitate mare de depozitare. Acolo are loc procesul de amestecare, scrie Bloomberg. Există multe alte locații în care are loc amestecarea, inclusiv în Olanda și în largul mării, în ceea ce comercianții numesc transferuri de la navă la navă. Pentru mulți de pe piață, amestecul leton este pur și simplu o prescurtare pentru orice amestec care conține molecule rusești, indiferent de locul unde a avut loc amestecul.
Amestecul leton amintește de portițe similare pentru comerțul cu țiței din Iran și cel din Venezuela care este asemenea sancționate, care ani de zile a fost oferit în Orientul Îndepărtat ca "amestec malaezian" sau "amestec din Singapore". Pentru Shell, strategia nu este lipsită de riscuri. Luna trecută, compania a fost forțată să prezinte scuze după ce comercianții săi au cumpărat o singură încărcătură de țiței rusesc Urals la prețuri foarte scăzute, declanșând o revoltă care a inclus ministrul ucrainean de externe care a acuzat compania că profită de pe urma sângelui ucrainean.
Într-o declarație ulterioară, Shell a declarat că a început o "retragere treptată din achiziționarea produselor petroliere rusești" și a anunțat că "a încetat imediat să cumpere țiței rusesc pe piața spot".
În timp ce Shell a adoptat calea de a accepta transporturi care conțin până la 49,99% de motorină rusească, alții nu au făcut acest lucru. Compania franceză TotalEnergies stipulează că nicio încărcătură "în totalitate sau parțial" nu va proveni din Rusia, potrivit termenilor și condițiilor generale actualizate ale companiei. Repsol SA din Spania are reguli similare care interzic orice molecule rusești, conform termenilor și condițiilor sale generale.
Există și alte portițe de scăpare - din nou, toate legale. De exemplu, Intercontinental Exchange Inc. permite traderilor să livreze motorină rusească în schimbul popularului său contract european de motorină. Într-o circulară emisă miercuri, bursa a reamintit traderilor că "produsul de orice origine poate fi livrat" în regiunea Antwerp, Rotterdam și Amsterdam. Astfel, un trader poate lua o poziție pe contract și poate livra motorină rusească, rămânând în același timp în conformitate cu normele UE.
Lacunele și portițele de scăpare ne reamintesc de ce sancțiunile sunt greu de aplicat. Iar atunci când sancțiunile nu sunt impuse, se deschide ușa pentru ca societățile să facă ce cred ele de cuviință. Care este rezultatul? Rusia continuă să își vândă combustibilii fosili și să facă bani. Europa, de asemenea, beneficiază de o ofertă mai mare de motorină și de prețuri mai mici la energie. Problema morală este lăsată să mai aștepte.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.