O veritabilă forță aeriană robotizată. US Air Force a cerut Congresului un buget de aproximativ 5,30 miliarde de euro pentru a se dota cu o flotă de 2.000 de avioane pilotate de inteligență artificială. Înalții comandanți americani au ales prototipul XQ-58A Valkyrie ca viitor avion autonom al forțelor aeriene. Este vorba despre un aparat care are în spate mulți ani de zboruri de testare.
Dezvoltat de laboratoarele US Air Force și fabricat de Kratos Defense & Security Solutions, Valkyrie ”va fi capabil să ofere acoperire și să manevreze în scenarii un pilot ar putea întâmpina dificultăți", a explicaat cotidianul New York Times. Mai mult, această aeronavă autonomă este perfectă și pentru misiuni extrem de riscante, care ar putea costa viața pilotului, a echipajului.
Un mic motor de rachetă
Valkyrie este echipat cu un mic motor de rachetă care îi conferă o autonomie de peste 5.500 de kilometri. De asemenea, acest avion este capabil să zboare cu o viteză de croazieră de 882 de kilometri pe oră și poate urca până la o altitudine de 14.000 de metri. Echipat cu un fuzelaj invizibil, el poate trasporta bombele și rachetele direct în cală fără să fie detectate de radare. Dar ceea ce diferențiază cu adevărat acest avion experimental este, desigur, inteligența sa artificială.
Această inteligență artificială este o versiune mai specializată și mai puternică a tipului de programare deja cunoscut pentru a opera chatbots online: ea strânge și evaluează informațiile furnizate de senzori privind poziția forțelor inamice pentru a identifica alte amenințări și ținte valoroase, cerând permisiunea pilotului uman înainte de a lansa orice atac.
Atenție: Depășim o linie morală!
"Este un sentiment foarte ciudat. Zbor sub aripa a ceva care ia propriile decizii. Și nu este un creier uman", a comentat New York Times maiorul Ross Elder, care efectuează zboruri de testare cu prototipurile Valkyrie. Această utilizare a dronelor complet autonome forțează, de asemenea, Pentagonul să se întrebe ce rol ar trebui să joace oamenii în conflictele purtate cu ajutorul unor programe informatice concepute să ucidă, o chestiune deosebit de sensibilă pentru SUA. "Depășim o linie morală încredințând mașinilor sarcina de a ucide, permițând senzorilor computerizați să ia vieți umane", a completat Mary Wareham, membră a ONG-ului Human Rights Watch, care militează pentru stabilirea unor limite internaționale privind armele autonome letale.
Aceste dileme nu ar trebui să împiedice Pentagonul să își continue cercetările în acest domeniu, întrucât Washingtonul are nevoie de aceste drone pentru a rivaliza cu ascensiunea Chinei. Într-adevăr, planificatorii militari se tem că forțele aeriene americane nu ar mai fi capabile să domine un conflict de amploare cu China, mai ales dacă acesta ar implica invadarea Taiwanului de către Beijing. Republica Populară și-a echipat coasta și insulele artificiale construite în Marea Chinei de Sud cu peste o mie de rachete anti-navă și anti-aeriene ce reduc semnificativ capacitatea Statelor Unite de a răspunde la o eventuală invazie a Taiwanului fără a suferi pierderi masive în aer și pe mare.
După zeci de ani în care a construit mai puține avioane de luptă și mai scumpe - avionul de luptă F-35 costă 73 de milioane de euro bucata - US Air Force are acum cea mai mică și mai veche flotă din istoria ei. Aici intervine noua generație de drone cu inteligență artificială. Forțele aeriene americane intenționează să construiască între 1.000 și 2.000 de astfel de avioane pentru doar 2,8 milioane de euro pe unitate, o fracțiune din costul unui avion de vânătoare avansat, motiv pentru care unii membri ai forțelor aeriene descriu programul drept "masă accesibilă".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.