Publicitate
În mare parte pentru sistemului de transport public. Mobilitatea urbană din capitala Austriei este de neegalat, iar orașul a investit masiv pentru a oferi locuitorilor și vizitatorilor o rețea eficientă, accesibilă și ecologică. În Viena, transportul public nu este doar un mijloc de deplasare, ci un element-cheie care contribuie la calitatea vieții.
O ofertă accesibilă și atractivă
Cu o populație de aproximativ două milioane de locuitori, Viena se mândrește cu un sistem de transport public utilizat de aproape jumătate dintre locuitorii săi, conform datelor oferite de Josef Taucher, membru în Consiliul Municipal. Ceea ce face acest sistem deosebit de accesibil este abonamentul anual de transport public, care costă doar 365 de euro – echivalentul unui euro pe zi. Introducerea acestui tarif în 2012 a avut un impact masiv asupra mediului, încurajându-i pe oameni să renunțe la mașinile personale.
„În fiecare zi, vehiculele noastre – autobuze, tramvaie și metrou – parcurg o distanță echivalentă de cinci ori ocolul Pământului”, a spus Taucher, evidențiind volumul impresionant de kilometri efectuați de transportul public vienez. În 2022, Wiener Linien, operatorul rețelei de transport, a fost utilizat de aproape 800 de milioane de pasageri, dintre care 352 de milioane de călătorii au fost efectuate cu metroul și 274 de milioane cu tramvaiele.
Grad de satisfacție ridicat al utilizatorilor
Pe lângă accesibilitatea financiară, transportul public din Viena răspunde pretențiilor utilizatorilor. Potrivit unui sondaj recent, 91% dintre locuitorii orașului sunt mulțumiți de transportul public, plasând capitala Austriei pe primul loc în Europa, dintr-un total de 83 de orașe evaluate.
Viena se distinge și prin utilizarea limitată a mașinilor: doar un sfert dintre locuitori preferă mașina personală, în timp ce restul optează pentru transportul public sau pentru deplasarea pe jos. Această preferință colectivă pentru mijloacele alternative de transport contribuie semnificativ la reducerea poluării și la protejarea mediului urban.
În plus, stațiile, fie că este vorba despre transportul terestru sau de metrou, sunt scurte, cu legături cu alte mijloace de transport, afișate pretutindeni. Aplicația transportului public indică diferite variante, ora de sosire și de plecare, precum și timpul petrecut pe drum până la destinație. Într-un cuvânt, nu te poți rătăci în Viena.
Soluții pentru un kilometru în plus
Pentru a face transportul public și mai atractiv, Viena a introdus în ultimii ani soluții de mobilitate pentru „un kilometru în plus”. Alexandra Reinagl, CEO al Wiener Linien, explică: „Este vorba despre mobilitate partajată, precum biciclete și mașini electrice, pentru a acoperi distanțele scurte și a descuraja folosirea mașinilor personale chiar și pentru astfel de deplasări.”
„Un kilometru în plus” reprezintă ultima etapă a unui traseu, acolo unde opțiunile de transport public sunt mai puține și unde utilizatorii pot simți nevoia de a apela la un mijloc de transport individual. Reinagl subliniază că fiabilitatea unui sistem de transport public este esențială, mai ales pentru cei care nu dețin o mașină personală, și că acesta trebuie să fie capabil să transporte oamenii din punctul A în punctul B fără întreruperi.
Extinderea și modernizarea rețelei
Pentru a face față cererii și pentru a menține standardele ridicate de eficiență, Viena își extinde în mod continuu infrastructura de transport public. Sistemul de tramvaie, folosit încă de la începutul secolului XX, se află în proces de modernizare. De asemenea, este planificată deschiderea unei noi linii de metrou automate, linia U5, iar linia U2 urmează să fie modernizată. Inițial, aceste proiecte urmau să fie finalizate până în 2026, respectiv 2028, dar lucrările la linia U2 au fost amânate până în 2030.
Aceste extinderi ar urma să permită transportul a 300 de milioane de pasageri suplimentari anual și să reducă emisiile de CO2 cu până la 75.000 de tone, susținând astfel eforturile orașului de a combate schimbările climatice.
Transformarea străzilor în spații de recreere
Un alt beneficiu al extinderii rețelei de transport public este posibilitatea de a transforma anumite străzi în spații recreative. „Putem profita de această extindere pentru a crea noi zone de recreere, unde oamenii nu doar că se deplasează, dar își doresc să și petreacă timp,” spune Alexandra Reinagl, adăugând că un oraș de calitate este unul în care locuitorii se simt conectați la spațiul urban și au la dispoziție locuri plăcute pentru relaxare.
Cu o infrastructură de transport public bine dezvoltată și diversificată, Viena continuă să fie un model de urmat pentru orașele care doresc să creeze o mobilitate urbană durabilă și prietenoasă cu mediul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.