Compania belgiană Avesta Battery and Energy Engineering (ABEE) are un plan de afaceri în valoare de 1,4 miliarde de euro pentru construirea la Galați a unei fabrici de baterii electrice pentru industria auto.
În acest context, profesorul a explicat că: ”Nu este numai o fabrică de baterii, este o fabrică ce asigură și conceptul și cercetarea. Universitatea are în mod clar secțiunea care se ocupă cu calificarea viitorilor profesioniști de diferite categorii, de la tehnicieni până la ingineri până la cercetători, iar noi ne vom ocupa de această categorie de pregătire, plus, împreună cu investitorii și cu un grup de universități din Uniunea Europeană, se va înființa la noi un centrul de cercetare privind îmbunătățirea calității, fiabilității, rezistenței și a siguranței bateriilor pentru mașini”.
Vorbind despre siguranța acumulatorilor, Lucian Georgescu a afirmat că: ”Acum 30 de ani, un calculator care acum are dimensiunile sau sistemul de calcul dintr un telefon, ocupa 30 de metri cubi, iar acum totul intră într-un telefon. Vă dau un exemplu ușor de imaginat: dacă sursa de curent a acelui calculator ar fi avut aceeași viteză de miniaturizare, atunci bateria de la telefon ar fi fost cât un vârful minei de pix”, a spus profesorul.
Rectorul Universităţii Dunărea de Jos din Galaţi și a continuat explicând că problema este una ce ține de fizică: ”Problema este cu fizica. Sistemul de producere a energiei este termodinamic instabil. Termodinamica include faptul că cererea de consum pentru baterii este extrem de variată. Sunt anumite funcții care sunt folosite în același timp. De exemplu, tot ce înseamnă sunet, internet Wi-Fi, Bluetooth, consumă foarte mult, ceea ce înseamnă că bateria trebuie să fie pregătită să aibă o cerere de consum foarte mare și apoi pauză chiar foarte mare, iar consum, iar pauza fără nici o regularitate. Nu există o regularitate în consum și atunci bateria se încinge”.
Georgescu a subliniat că problema termodinamicii este una foarte mare: ”Menținerea stabilității termodinamice în baterie presupune că cea mai mare parte din greutatea bateriei este formată din sistemele de securitate, respectiv pereții între anumite celule. În baterie nu este o chestie întreagă acolo, nu e o masă unitară, omogenă, care produce curent, sunt module mici care sunt despărțite prin pereți. Acestea ocupă și loc și sunt și foarte grele. Altfel, greutatea efectivă a sistemului în sine care produce curent este mult mai mică, dar primează securitatea utilizarii bateriei și în al doilea rând este importantă și capacitatea ei de a produce energie dar și a autonomie.
La Galați ar urma să se producă baterii cu grafen și litiu, a declarat Georgescu care a specificat și faptul că România are zăcăminte de grafen însă nu are de litiu, ceea ce înseamnă că acesta va trebui să fie importat dar totodată țara noastră are alte zăcăminte de pământuri rare la Roșia Montană astfel că, cel puțin deocamdată, la Galați în primă instanță doar se vor asambla bateriile.
Un lucru deosebit de important de care se va ocupa Universitarea este cercetarea privind reciclare dat fiindcă reciclarea acestor baterii este o prioritate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.