Belgia, deținătoarea actuală a președinției rotative a Consiliului UE, face un pas extraordinar îndemnând guvernele UE să ia în considerare procedura de privare a Ungariei de drepturile de vot.
„Avem o Europă care înaintează cu dificultate, cu un stat în special care adoptă din ce în ce mai mult o atitudine tranzacțională, blocantă și de veto,” a declarat ministrul belgian de externe, Hadja Lahbib, într-un interviu pentru POLITICO.
Ea a susținut avansarea procedurii de cenzură a UE conform Articolului 7 împotriva Budapestei – o măsură extremă care poate duce la suspendarea drepturilor de vot ale unei țări.
„Cred că trebuie să avem curajul să luăm decizii: să mergem până la capăt cu Articolul 7, să activăm Articolul 7 până la capăt, care prevede sfârșitul dreptului de veto,” a spus ea.
Parlamentul European a declanșat prima fază a procedurii Articolului 7 împotriva Ungariei în 2018, dar procesul a stagnat. Următorul pas al acestei proceduri, utilizat atunci când o țară este considerată a fi în pericol de a încălca valorile fundamentale ale blocului, este adesea numit „opțiunea nucleară” deoarece prevede cele mai grave sancțiuni politice pe care blocul le poate impune unei țări membre – suspendarea dreptului de vot asupra deciziilor UE.
Ungaria preia președinția rotativă
Ungaria urmează să preia președinția Consiliului UE în iulie, oferind Budapestei mai multă putere de a stabili agenda și prioritățile UE pentru șase luni, chiar dacă premierul ungar Viktor Orbán continuă să obstrucționeze luarea deciziilor importante ale UE, de la ajutorul militar pentru Ucraina, până la sancțiunile împotriva Rusiei și primirea Ucrainei în bloc.
„Acesta este un moment al adevărului,” a spus Lahbib. „Fie ne asumăm responsabilitățile, ceea ce necesită curaj politic și voință. Fie punem în aplicare mecanisme care nu funcționează. Și astfel trebuie să alegem.”
„Dacă mergem până la capăt cu acest mecanism, trebuie să funcționeze. Dacă nu funcționează, trebuie să-l reformăm. Acesta este viitorul Uniunii Europene,” a adăugat Lahbib.
Frustrate de acțiunile obstrucționiste ale Budapestei, alte țări europene iau în considerare modalități creative de a ocoli Budapesta în deciziile importante ale UE, cum ar fi vizarea exporturilor rusești fără a necesita unanimitate. Unii lideri ai UE sugerează, de asemenea, să acorde Ungariei un portofoliu slab în următoarea Comisie Europeană, în ciuda dorinței Budapestei de a păstra postul prestigios de extindere.
Președinția Ungariei, pusă la îndoială de Germania
De când a preluat puterea în urmă cu două decenii, guvernul lui Orbán a oferit partidului de guvernământ Fidesz mai multă influență asupra sistemului judiciar și a mass-mediei de stat. De la invazia la scară largă a Ucrainei de către Rusia, Budapesta a încetinit în mod continuu ajutorul pentru Ucraina sau a refuzat să ajute cu totul.
Parlamentul European și Germania, membru influent al UE, au pus la îndoială capacitatea Budapestei de a conduce Consiliul UE începând cu 1 iulie – dar Lahbib a declarat că Belgia a insistat ca Ungaria să își ia termenul programat.
„Este, de asemenea, un memento că a fi membru al Uniunii Europene înseamnă respectarea valorilor, a drepturilor, a accesului la fonduri, a participării la piața unică, respectarea valorilor libertății, libertatea de exprimare și independența justiției,” a spus ea.
„De aceea Ungaria este acum sub procedura Articolului 7 și din ce în ce mai izolată,” a adăugat ea.
După ce Bruxelles-ul a renunțat luna trecută la un caz similar împotriva Poloniei, Ungaria este singura țară din UE care se confruntă cu acest tip de sancțiune.
Un purtător de cuvânt al Reprezentanței Permanente a Ungariei la UE a declarat: „Principala preocupare a Ungariei acum este să țină UE departe de războiul din vecinătatea noastră. Dacă războiul ajunge în UE, atunci Articolul 7 va fi cea mai mică dintre problemele noastre.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.