Pentru a dezvolta o mică afacere este nevoie de intuție, conform spuselor sale. Iată care sunt domeniile de afaceri pe care ar trebui să mizeze românii.
”Există două direcții pe care ar trebui să le studieze cei care vor să facă o afacere și mă refer la cei care au posibilități mediocre de investiții, nu mă refer la marii investitori. În primul rând trebuie să își folosească instinctul și observația personală, să vadă ce cere piața românească în creneluri de oferă. Unde e cea mai mare cerere? Se cere miere de albine de tei, fructe sau cârnați de o anumită calitate? Asta ar fi o primă chestiune care să ducă spre creneluri care au cerere pe piață și pe care actuala rețea de distribuție, marile supermarketuri, nu pot să le asigure pentru că ei, în mare parte, utilizează producție industrializată.
A doua direcție este pentru cei mai evoluați, cei care au fost în străinătate și au mai fost prin țară, să studieze posibilitățile de export în cantități mici și foarte bine specializate de înaltă calitate. Anumite produse în cantități mici pot fi exportate mai ales pentru comunitățile români care sunt astăzi în țările europene într-un număr foarte mare, consumatori de produse tradiționale pe care nu le găsesc acolo. Este un exemplu care circulă în literatura de specialitate, imediat după aderare, în Polonia s-a făcut un studiu în care voiau să vadă care este produsul cel mai cerut pe piața europeană din ceea ce Polonia putea să producă la acea dată. Surpriza a fost foarte mare, cel mai căutat produs în raport optim calitate-preț era o maioneză făcută de o firmă de trei oameni. Aici există o mare diversitate de creneluri, spații mici pe care se pot strecura anumite mărfuri cerute dar imposibil de produs industrial sau care pur și simplu nu sunt luate în seamă de producător”, a declarat Mircea Coșea.
Profesorul de economie spune că aceste oportunități le-a documentat chiar el, prin discuțiile purtate cu români din diaspora, unde dorul de țară se stinge cu bucatele făcute exact ca acasă.
”Aici sunt multe exemple, le știu din discuțiile pe care le-am avut cu românii care trăiesc în alte țări. Ei caută niște produse românești, caută în primul rând murături, varză murată, lucruri de acest fel care se regăsesc cu greu acolo la calitatea și la gustul românesc”.
De asemenea, în viziunea sa, există o oportunitate în ceea ce privește ajutorul de care vârstnicii au nevoie aproape zilnic. Pot fi create firme mici în care angajații se ocupă cu administrarea facturilor și altor documente care de obicei necesită mult timp și migăleală, pentru care seniorii nu mai au răbdare.
”Ceea ce nu avem noi, și o știu tot din discuții, sunt companiile mici de două sau trei persoane care să asigure persoanelor în vârstă legătura cu statul, de exemplu, plata impozitelor sau a anumitor contribuții sau anumite depuneri de documente, plata locului de veci la cimitir, sunt lucruri pe care oamenii în vârstă, pensionarii români, nu le pot realiza, nu se deplasează, le este foarte greu, ar fi foarte mulțumiți să aibă pe cineva care să se ocupe de așa-numita administrare vieții sale, deci se pot face mici afaceri, nu știu cu ce profitabilitate sau ce viitor.”
Totodată, antreprenorii la început de drum trebuie să evite anumite lucruri, semnalează Mircea Coșea, să nu se aventureze în planuri prea mari și prea complicate, pe care nu le pot gestiona și care îi depășesc.
”Nu i-aș sfătui pe cei care vor să facă o afacere să se îndrepte către marile investiții, predictibilitatea este mică astăzi, nu pot să știe ce se va întâmpla, trebuie să se încerce să se orienteze, de la caz la caz, cu afaceri foarte mici.
I-aș sfătui să se orienteze prin ceea ce văd, ceea ce simt și nu prin sfaturi foarte teoretice și foarte elaborate ale unor analiști care le cer să cumpere acțiuni la fel de fel de societăți, în imobiliare ș.a. Jocul acesta de tip bursă, poate să aducă beneficii, dar doar în condițiile în care ești priceput, când ai informații”, a conchis Mircea Coșea.
DCMedia Group, prin DCNews și DCBusiness, derulează, în luna august, campania DC Educația Financiară, cu rolul de a informa românii despre importanța educației financiare în gestionarea bugetului propriu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.