Vechea navă, lungă de 266 de metri, plin de azbest, vopsea și alte deșeuri toxice, a fost remorcat, la sfârșitul săptămânii trecute de Marina braziliană, la 315 kilometri de coasta Braziliei. S-a precizat însă că, având în vedere starea de avansată de deteriorare și "riscul ridicat" pe care îl reprezintă pentru mediu, autoritățile nu vor permite portavionului să intre în vreun port sau în apele teritoriale ale țării.
Fostul portavion, care a servit Marina Militară a Franței timp de 37 de ani, a fost remorcat anterior de o navă olandeză pentru a-l duce la șantierul naval Sok Denizcilik, din Turcia, care l-a cumpărat, în aprilie 2021, pentru fier echi. Ankara a avertizat însă că va renunța la portavion dacă nu se va găsi un port are să-l găzduiască.
Organizațiile de mediu avertizează că vechea navă, construită la sfârșitul anilor 1950 la Saint-Nazaire, în vestul Franței, și-ar putea încheia viața pe fundul oceanului. Ele se tem de o "operațiune de sabotaj" din partea autorităților braziliene. Marina braziliană "se pregătește acum să comită o crimă majoră de mediu pe mare", a atras atenția Jim Puckett, directorul Basel Action Network (BAN), afirmând într-un comunicat că se teme că va "scufunda" coca "folosind o scuză falsă".
Pachet toxic
"Este îngrijorător să avem un pachet toxic de 30.000 de tone pe mare, al cărui destinatar nu este cunoscut", a declarat asociația Robin Hood. Organizațiile de mediu fac apel la noul președinte Luiz Inacio Lula da Silva, care, aflat la al treilea mandat, s-a declarat pregătit să lupte pentru mediu.
"Îi cerem președintelui Lula, în calitate de comandant-șef al Marinei braziliene, să intervină imediat și să dea ordinul de a aduce Sao Paulo înapoi la Rio de Janeiro", afirmă Platforma pentru dezmembrarea navelor, argumentând că dacă Brazilia ar scufunda "intenționat" corpul navei, acest lucru "ar echivala cu o crimă de mediu sponsorizată de stat".
Fosta glorie a Royale, capabilă să catapulteze avioane de 12-15 tone la viteze de 150 de noduri la decolare, a fost cumpărat de Brazilia în 2000. Cu toate acestea, din cauza vârstei și a mai multor probleme, inclusiv un incendiu la bord în 2005, și pentru că modernizarea ar fi costat prea mult, țara a decis să se debaraseze de portavion.
În iunie 2022, șantierul naval Sok Denizcilik a obținut autorizația din partea autorităților braziliene de a o transporta în Turcia pentru dezmembrare. Cu toate acestea, la sfârșitul lunii august, în timp ce se afla în Strâmtoarea Gibraltar, autoritățile turcești de mediu au indicat că nava nu mai este binevenită.
Nava geamănă
Brazilia a permis apoi întoarcerea navei, dar fără să-i permită să acosteze, deși autoritățile au fost avertizate că ultimele verificări au scos în evidență starea de deplorabilă a carcasei portavionului. De atunci, nava navighează la viteză redusă fără o țintă anume.
Agenția braziliană de mediu Ibama, care răspunde în Brazilia de aplicarea Convenției de la Basel privind circulația transfrontalieră a deșeurilor periculoase, a indicat pe site-ul său de internet că a solicitat intervenția Marinei braziliene.
Povestea fostei nave amiral a Marinei franceze, care a luat parte la operațiunile aeriene ale NATO împotriva Iugoslaviei în primăvara anului 1999, în timpul crizei din Kosovo, amintește de cea a navei surori, Clemenceau. Acesta din urmă a fost scoasă din uz în 2010 în Marea Britanie, după ce prezența ei a fost interzisă în India. în urma unei dezbateri aprinse privind prezența azbestului la bord.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.