În anii 1960, inginerii sovietici au construit o combinație între un avion și o barcă, care putea zbura la câțiva metri deasupra oceanului sau a unui lac la viteze mari. Vehiculul, pe care l-au numit ekranoplan profita de o proprietate a fluxului de aer care oferă o portanță suplimentară prin împingerea. Dar au fost produse doar câteva zeci de ekranoplane - inclusiv unul supranumit Monstrul Mării Caspice - iar ideea a fost în mare parte uitată.
Billy Thalheimer este de părere că merită ca această idee să fie reluată, cel puțin atunci când ideea este combinată cu tehnologia hidrofoil, un fel de derivoare. Prin adăugarea propulsiei electrice și a acestui fel de derivoare pentru a îmbunătăți echilibrul, un ekranoplan modernizat - el îl numește hidroplanoid - poate oferi o alternativă fără emisii de carbon pentru rutele deasupra apei, cum ar fi de la New York la Boston, de la Los Angeles la San Diego sau de la Miami la Bahamas.
Ekranoplanul sovieticilor
"Există ceva inerent nou în legătură cu un hidroplanoid", spune Thalheimer, un inginer aerospațial de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts, care în 2020 a cofondat Regent Craft Inc., o companie din Rhode Island dedicată relansării ideii.
Reprezentanții companiei Regent spun că hidrofoilele - structuri asemănătoare unor aripi aflate sub corpul navei - pot rezolva limitările cu care se confruntau sovieticii, cum ar fi instabilitatea, dificultatea de a opera pe o mare agitată și vitezele mari necesare pentru decolare. Iar fără motoare cu reacție care sunt alimentate cu kerosen, aceste hidroavioane vor costa mult mai puțin decât avioanele comerciale pentru operare și întreținere.
Regent, un acronim pentru Regional Electric Ground Effect Nautical Transport, este susținută de Peter Thiel și Mark Cuban, a numit în aprilie în consiliul său consultativ pe Dennis Muilenburg, fostul director executiv al Boeing Co. În octombrie, Regent a strâns 60 de milioane de dolari de la investitori, printre care se numără Japan Airlines, Lockheed Martin și Fondul de dezvoltare strategică al Emiratelor Arabe Unite.
Compania spune că hidroavioanele pot fi clasificate din punct de vedere tehnic drept bărci, chiar dacă sunt proiectate să zboare la aproximativ 30 de metri deasupra apei. În consecință, în majoritatea locurilor, acestea ar intra sub incidența autorității maritime;
Billy Thalheimer spune că firma a finalizat cu succes testele unui prototip controlat de la distanță, cu o anvergură a aripilor de peste cinci metri.
Acum se lucrează la o versiune la scară reală cu o anvergură a aripilor de 20 de metri - puțin mai mult decât un avion cu o capacitate similară - pe care intenționează să o testeze anul viitor. Regent își propune să înceapă operațiunile comerciale încă din 2025, oferind un model pentru 12 pasageri cu o autonomie de 300 km. Mai târziu, în decursul deceniului, compania își propune să introducă o versiune care va transporta până la 100 de pasageri.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.