Lansarea unei rachete dintr-un avion pentru a elimina deșeurile care amenință infrastructura spațială. Aceasta este ideea start-up-ului francez Dark pentru a rezolva problema gunoaielor care se rotesc în jurul plnetei. Fondată în 2021 de Clyde Laheyne și Guillaume Orvain, doi tineri de treizeci și ceva de ani care au lucrat pentru producătorul european de rachete MBDA, această companie de „protecție și securitate a spațiului” vrea să facă, de fapt, ceea ce alții nu prea au reușit: curățenie în spațiu, în condițiile în care riscul de coliziune între diferitele obiecte care orbitează în jurul Terrei crește constant.
Nici nu este de mirare, având în vedere că Agenția Spațială Europeană a identificat aproximativ 36.000 de bucăți de resturi mai mari de 10 centimetri și alte zeci de milioane de alte bucăți mai mici pe orbita din jurul Pământului. Dar „mizeria spațială nu este singura problemă, pericolul constă mai ales în prezența obiectelor necontrolate”, explică Laheyne. Pentru a colecta aceste obiecte voluminoase, Dark și-a imaginat Interceptor, „un sistem ce permite accesul la orice punct de pe orbită joasă în mai puțin de 24 de ore, pentru a îndepărta obiectele periculoase”. Cum ? Prin instalarea unui mini-lansator pe un avion de linie modificat. Aeronava decolează dintr-un aeroport, o rachetă mică este andocata în cabină și aruncată la mare altitudine. Primul zbor de testare este planificat pentru 2028.
500 de locuri de muncă pe termen lung
Un modul robotic va capta deșeurile spațiale pentru a le distruge în atmosfera de la Point Nemo, cel mai îndepărtat de uscat. În iunie, Dark a semnat un contract cu Centrul Național de Studii Spațiale (Cnes) pentru a simula o misiune de urgență. Modelul economic al platformei se bazează pe „strategia pluralității” în utilizarea ei: poate fi folosită și pentru a livra echipamente, cu o capacitate de încărcare utilă de aproximativ 300 de kilograme pe orbita heliosincronă. Un memorandum de înțelegere semnat cu Arianespace își propune să exploreze căi comerciale în acest domeniu.
Alegerea aeroportului Bordeaux-Mérignac, care urmărește să încurajeze primirea companiilor NewSpace, un sector emergent în regiune, a răspuns criteriilor tehnice, dar și calității vieții pentru viitorii angajați ai Dark, precizează Laheyne, citat de Le Figaro. Compania are 23 de angajați, dar și-a propus un număr final de 500 de locuri de muncă (R&D, producție, întreținere și operațiuni spațiale) pe șantierul din Gironde.
După o serie de validări tehnologice în prima jumătate a anului, Dark trebuie să aprindă, până la sfârșitul anului, un motor criogenic de înaltă presiune proiectat și fabricat în întregime în Franța. Alte teste (identificarea și captarea deșeurilor, reintrarea controlată în atmosferă) vor avea loc în 2024 pentru a pregăti o misiune demonstrativă pe orbită până în 2026. După ce a strâns cinci milioane de dolari în 2021 din fonduri de investiții (ventures Eurazeo, Frst și Kima), Dark a obținut două milioane de euro de la Bpifrance în 2022, ca parte a planului Deeptech.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.