Peste 500 de milioane de chinezi vizitează regulat pagina de web a Jingdong Mall, care găzduiește un număr incalculabile de obiecte, de la canapele și cosmetice, la aparate foto, articole sport, fructe proaspete și chiar crustacee. Și totul livrat rapid. Acest Amazon chinez a bulversat lumea marilor distribuitori: o creștere de 24% a cifrei de afaceri în ultimul trimestru și o intrare agresivă în topul primelor 50 companii de resort din lume.
Totul a început în 1998, când inginerul Liu Qiangdong (alias Richard Liu) și-a deschis un magazin de electronice. ”Nu, cu siguranță nu a gândit în perspectivă. Ar fi găsit altă denumire compusă din silabele numelui său și cele ale numelui partenerei lui de viață de atunci. Și a ieșit jingdong. Străinii nu-l pot pronunța”, a relatat un salariat al firmei.
Un slogan simplu
La un moment dat, proaspătul om de afaceri și-a închis toate buticurile, mutându-le pe internet. O alegere corectă pentru o Chină unde între 300 și 400 milioane de locuitori căștiga cel puțin 15.000 de euro pe an. Unii mult mai mult. Pentru a-i atrage pe site-ul lui, Liu Qiangdong a mizat pe un slogan simplu: ”Zero toleranță la falsuri”.
Spre deosebire de Alibaba
Spre deosebire de Alibaba, care pune în relație directă consumatorii și vânzătorii, JD se comportă ca un adevărat distribuitor: el cumpără produsele înainte de a le revinde. De aici și problema stocării: grupul deține peste 500 de depozite în China. ”Chinezii nu au încredere în bunurile fabricate în țara lor. Prea mult scandaluri sanitare s-au înregistrat în ultimii ani”, explică analiștii, potrivit cărora ”produsele propuse de platformă sunt ceva mai scupe, dar sunt autentice, mai sigure și majoritatea provin din import”.
Citește și De Ziua celibatarilor, au bătut recordul la vânzări
De altfel, compania exploatează această teamă de scandal sanitar, mizând tot mai mult pe comerțul alimentar. Precum rivalul Alibaba, JD a lansat un lanț de magazine fizice pe acest segment. ”7fresh” are de toate, de la pește, la legume și fructe. Clienții pot veni să cumpere direct din rafturi sau pot comanda, livrarea efectuându-se în mai puțin de 30 de minute. Un concept pentru care este nevoie de furnizori străini permanenți.
Precum Amazon
Un concept care mizează, de asemenea, pe un obiect: telefonul mobil. Pentru a capta atenția consumatorilor atașați de smartphone-urile lor, JD s-a aliat cu Tencent, mastodontul chinez al noilor tehnologii, proprietar al WeChat, o rețea socială care numără peste un miliard de utilizatori.
Citește și Amazon a găsit o nouă sursă de venit. Un breloc și multe chei
Chinezii îl folosesc pentru orice, inclusiv pentru a plăti. La fel ca Amazon cu ”Amazon go”, JD testează inclusiv magazinele fără casieri. Numai cu telefonul mobil, care se aplică pe dispozitivul aflat la intrare. Grație unei rețele de camere amplasate în tavan și de senzori ascunși printre raioane, magazinul detectează automat produsele așezate de clienți în cărucioare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.