Punctual, experții semnalează următoarele probleme:
1. Aplicația de înregistrare a permis companiilor încadrate ca întreprinderi mari conform Legii 346/2004 să depună proiecte. În lista cu proiectele depuse pe locuri finanțabile se regăsesc nu mai puțin de 20 de companii cu peste 25 de milioane de euro cifră de afaceri, care putem spune cu o certitudine de 99,9% că sunt întreprinderi mari, deși această categorie de companii era exclusă prin procedură.
2. Din analiza listelor cu aplicanți, publicate pe site-ul Ministerul Economiei din perspectiva impactului datei de depunere a proiectului asupra șanselor de a ocupa o poziție pe un loc finanțabil, adică “peste linie”, a fost observat un tipar clar: proiectele depuse pe data de 29 ianuarie au cea mai mare pondere în rândul proiectelor potențial eligibile în absolut toate regiunile. Se ajunge chiar la situația în care pe regiunea Nord-Vest ponderea proiectele depuse în data de 29 ianuarie pe locuri finanțabile este de peste 63%. În schimb, proiectele depuse în data de 29 ianuarie aflate sub linie au o pondere considerabil mai mică. Apar, astfel, preocupări rezonabile cu privire la o problemă sistemică de scurgeri masive de informații la nivel generalizat. Aceste scurgeri de informații au permis accesul unor persoane neautorizate la informații care nu erau publice, precum punctajul sau procentul de cofinanțare. Din acest motiv procesul a fost viciat profund.
3. Procentele de cofinanțare asumate de mulți aplicanți, și anume de peste 50%, nu sunt procente pe care afacerile din sectoare productive să și le poată asuma. Afacerile din sectoarele productive pot susține, în mod rezonabil, procente de cofinanțare cuprinse într-un interval 30-50%. În afara acestui interval, afacerile productive au diverse alternative, cum ar fi achiziția de echipamente second-hand sau utilizarea unui împrumut bancar sau leasing.
4. Nu există nici un criteriu care să demonstreze dacă solicitantul a fost afectat sau nu de pandemie, cu toate că obiectivul acestui program este tocmai susținerea companiilor afectate de pandemie.
Claudiu Năsui: Peste 50% din IMM-urile eligibile pentru finanțare vor să cumpere apartamente
5. Declarația din data de 05.02.2021, prin care anunțați că ”Din cei 27.736 de aplicanți, avem 8.275 care au aplicat pentru imobile. Dacă ne raportăm doar la proiectele finanțate, cu bugetul actual sunt doar 3.580 de firme finanțate. Dintre acestea, 1.807 finanțează imobile” ne demonstrează fără echivoc că Masura 3 a fost deturnată într-o zonă de proiecte cu tentă speculativă, care nu au nimic în comun cu afacerile din sectoare productive.
UGIR cere, în consecință, anularea acestei sesiuni de depunere de proiecte și reluarea ei în condiții de transparență și cu respectarea egalității de șanse a aplicanților, care să asigure atingerea scopului acestui program, și anume “acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, …, în contextul crizei provocate de COVID-19, pentru beneficiarii prevăzuți la art. 3, a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență sau îngrădite pe perioada stării de alertă”, se spune în scrisoarea deschisă a organizației.
Totodată UGIR mai cere și modificarea noii grile de evaluare, astfel încât aceasta să conțină un criteriu clar, ușor de cuantificat, care să demonstreze faptul dacă solicitantul a fost sau nu afectat de pandemie.
De asemenea, vă solicităm eliminarea Ratei internei de Rentabilitate (RIR) din grila de evaluare și introducerea altor criterii financiare, care să fie în directă legătură cu indicatorii de monitorizare asumați de solicitant prin proiectul depus.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.