"Vom identifica soluții imediate pentru a proteja capacitatea industriei de a investi, analizând flexibilitățile posibile pentru a asigura că industria noastră rămâne competitivă, fără a reduce ambiția generală a obiectivelor pentru 2025", afirmă Comisia Europeană în foaia de parcurs a executivului pentru următorii cinci ani.
Această frază a fost adăugată în respectivul text sub presiunea comisarului european Stéphane Séjourné, care s-a declarat împotriva măsurilor punitive aplicate industriașilor.
Ar fi nedrept
"În legătură cu amenzile legate de cotele de vehicule ecologice vândute în 2025, personal mi s-ar părea ciudat să penalizăm actori pe care încercăm în același timp să-i ajutăm", având în vedere că unii dintre concurenții noștri, "în special cei chinezi, nu sunt supuși acelorași constrângeri", a declarat francezul pentru Le Figaro.
"Este una dintre primele decizii ce trebuie luate rapid pentru sectorul auto", a insistat Stéphane Séjourné, responsabil de strategia industrială la Bruxelles. Președinta Ursula von der Leyen a susținu ea însăți că este "necesar" să se manifeste "flexibilitate și pragmatism" în aplicarea regulilor.
Comisia Europeană deschide joi o consultare cu sectorul auto, aflat în dificultate în fața concurenței chineze. UE trebuie să găsească un echilibru între obiectivele sale de mediu și apelurile de ajutor ale sectorului.
Clauză de revizuire
Constructorii europeni se opun amenzilor care ar putea fi aplicate în cazul nerespectării obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 în 2025. Mai multe țări, precum Franța și Italia, au susținut acest punct de vedere, stârnind îngrijorarea organizațiilor neguvernamentale de mediu.
Comisia a amânat până acum decizia pe acest subiect, așteptând cifrele din 2025 și emisiile reale ale industriașilor. Mandatul precedent al Ursulei von der Leyen a fost marcat de măsurile ambițioase ale Pactului Verde și de emblema acestuia: interdicția vânzării de vehicule termice noi în 2035.
"În ceea ce privește obiectivele pe termen mediu, ar fi groaznic să schimbăm direcția acum, în timp ce miliarde de euro sunt investite de constructori pentru a-și adapta modul de producție", consideră Stéphane Séjourné.
Totuși, "este prevăzută o clauză de 'revizuire' în 2026 privind obiectivul de 100% electric în 2035. Le-am propus constructorilor să înceapă să lucreze la acest subiect încă din 2025 pentru a putea lua decizii în 2026, dacă va fi necesar", spune comisarul european.
În timp ce vehiculele electrice stagnează în Europa, China continuă să câștige cote de piață. Uniunea Europeană a inițiat un conflict comercial cu Beijingul, acuzându-l că și-a stimulat artificial industria electrică prin subvenții publice.
În ciuda opoziției Germaniei, Bruxelles a decis la sfârșitul lunii octombrie să adauge o suprataxă de până la 35% pe lângă cele 10% taxe deja existente pentru mașinile electrice fabricate în China.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.