La un an de la intrarea în vigoare a regulamentului privind serviciile digitale, text fără echivalent în lume, Bruxelles-ul a marcat prima sa mare victorie împotriva platforme digitale, forțând TikTok să elimine definitiv o funcție „de dependență” dintr-o aplicație din Europa.
Această decizie vine după multe altele adoptate la începutul verii și care se referă la Apple, Meta și Microsoft. Și, potrivit oficialilor europeni, alte inițiative vor veni până la sfârșitul anului: noi investigații, adăugarea de noi nume pe lista platformelor supuse obligațiilor blocului...
Două legi - și două acronime ce dobândesc treptat notorietate de ambele maluri ale Atlanticului - se află în centrul ofensivei europene actuale: DSA (Digital Services Act), privind conținutul online, și DMA (Digital Markets Act), privind concurenţă.
„Este doar începutul”
De când aceasta din urmă a intrat în vigoare în martie, UE a lansat mai multe investigații și a făcut presiuni asupra Apple pentru a da înapoi în disputa cu Epic Games, creatorul Fortnite, pe marginea aplicațiilor sale. Rezultat tangibil: Apple a acordat o concesiune pe Bătrânul Continent, care nu a fost implementată în altă parte în lume.
„Comisia Europeană își face treaba: implementează DMA cu resurse limitate și într-un timp scurt în comparație cu cazurile lungi de concurență”, a declarat Stéphanie Yon-Courtin, membru al Parlamentului European, specialist în probleme digitale.
„Și nu este decât începutul”, a subliniat Jan Penfrat, expert la EDRi, o organizație neguvernamentală care apără drepturile utilizatorilor online. Împreună cu alte grupuri, EDRi a elaborat, în iulie, o listă cu zonele unde, în opinia lor, Apple nu respectă DMA. „Ne aşteptăm ca şi Comisia să abordeze aceste probleme în timp util”, a spus Penfrat pentru AFP.
Confruntări mediatizate
Denunțând unele dintre cerințele DMA, Apple spune că acestea ar putea compromite confidențialitatea utilizatorilor și securitatea datelor. În iunie, Apple a fost prima companie acuzată oficial de încălcarea regulilor DMA. Riscă amenzi foarte mari dacă răspunsurile sale către Comisie nu sunt considerate satisfăcătoare.
Pe 8 august, grupul a anunțat ajustări la App Store pentru a se conforma regulilor DMA, modificări descrise imediat drept „confuze” de Coaliția pentru echitatea aplicațiilor. Cazul rețelei X (ex-Twitter) va fi de asemenea urmărit îndeaproape pentru a evalua noile puteri ale UE.
Regulile DSA referitoare la lupta împotriva dezinformarii și a discursului instigator la ură au dat deja naștere unei ciocniri foarte mediatizate între Elon Musk, proprietarul miliardar al celebrei rețele de socializare, și Thierry Breton, comisarul european responsabil pentru Digital.
Margrethe Vestager, comisarul european pentru concurență, asigură: Bruxelles-ul avansează „cu viteză maximă”. De fapt, obiectivul declarat al DMA a fost întotdeauna scurtarea investigațiilor îndelungate în materie de concurență, care s-au întins de-a lungul anilor.
Cu DMA, acestea sunt limitate la 12 luni. Însă marile grupuri vizate pot contesta deciziile în instanțele UE, ceea ce ar putea prevesti bătălii juridice lungi. Dincolo de tribunale, „Big Tech” are și alte arme. În iunie, Apple a anunțat că va amâna lansarea de noi funcții de inteligență artificială în UE din cauza „incertitudinilor de reglementare”.
Pentru Jan Penfrat, grupul american încearcă, prin aceste anunţuri, „să facă presiuni asupra Comisiei pentru ca aceasta să nu fie prea severă în aplicarea reglementărilor”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.