Măsură nouă pentru siguranța maritimă și protecția mediului
În cadrul eforturilor de întărire a controlului asupra activităților maritime riscante, Uniunea Europeană a anunțat modificarea Directivei privind Monitorizarea Navelor (2022/59/EC). Noile reguli, introduse printr-o Directivă Delegată, actualizează sistemele de raportare obligatorie pentru nave și extind cerința de a deține asigurare și asupra vaselor care doar tranzitează apele teritoriale ale statelor membre UE.
„Prin cerința ca toate navele din vecinătatea noastră să fie asigurate corespunzător, UE își consolidează capacitatea de a monitoriza și investiga activitățile maritime riscante, protejând în același timp mediul marin”, a transmis Comisia Europeană într-un comunicat.
Măsura are ca scop întărirea securității, protecția mediului și alinierea regulilor UE la standardele internaționale, într-un context de instabilitate geopolitică și transporturi de mărfuri periculoase.
Propuneri și la nivel internațional
În paralel, Comisia Europeană și statele membre UE au înaintat o propunere către Organizația Maritimă Internațională (IMO) pentru ajustarea unor sisteme de raportare maritimă obligatorie (MRS) existente în jurul țărilor de coastă europene.
Magda Kopczyńska, director general pentru Mobilitate și Transport, a subliniat impactul semnificativ al acestei măsuri: „Este o inițiativă țintită, cu potențial major de impact, care consolidează pregătirea statelor de coastă ale UE și reafirmă angajamentul nostru față de operațiuni maritime mai sigure, mai securizate și mai responsabile din punct de vedere ecologic.”
Flota fantomă a Rusiei sub presiune din ce în ce mai mare
Noile măsuri vin pe fondul preocupărilor legate de „flota fantomă” a Rusiei — nave vechi, adesea neasigurate și cu proprietari obscuri, folosite pentru a exporta petrol și produse petroliere rusești, ocolind sancțiunile internaționale.
În decembrie 2024, Consiliul European a adoptat cel de-al 15-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei, care a inclus sancționarea a 52 de noi nave din această flotă. În februarie 2025, al 16-lea pachet de sancțiuni a adăugat încă 74 de nave pe lista neagră, ajungând la un total de 153 de nave vizate de măsuri restrictive.
Pe lângă nave, UE a extins și sancțiunile economice, impunând restricții la export pentru 53 de companii din Rusia și alte 34 de firme din afara Rusiei, acuzate de sprijinirea complexului militar-industrial rus și de eludarea sancțiunilor.
O Europă mai sigură în fața provocărilor maritime
Prin noile reguli, Uniunea Europeană își consolidează mecanismele de protecție împotriva riscurilor reprezentate de navele nesigure, susține obiectivele de siguranță maritimă și de protecție a mediului și transmite un mesaj clar de fermitate în fața activităților ilegale în contextul geopolitic actual.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.