Disputele cu rețelele sociale, soluționate de un nou organism. Decizie a UE

DCBusiness Team |
Data publicării:
Appeals Centre Europe, nou organism care va tranșa disputele cu rețelele sociale / Foto: Freepik
Appeals Centre Europe, nou organism care va tranșa disputele cu rețelele sociale / Foto: Freepik

Uniunea Europeană a făcut un pas important în gestionarea disputelor dintre utilizatorii platformelor social media și companiile din spatele acestora, prin crearea unui organism independent de soluționare a disputelor.

Apelurile vor fi judecate de un nou centru de apeluri denumit Appeals Centre Europe, care a fost lansat oficial pe 8 octombrie. Acesta va funcționa în cadrul legislației europene, mai exact Actul privind Serviciile Digitale (Digital Services Act - DSA), și va permite utilizatorilor să conteste deciziile legate de conținutul lor pe platforme precum Facebook, TikTok și YouTube.

Dublin, noul sediu pentru soluționarea disputelor digitale

Noul centru de apeluri va fi situat în Dublin și va funcționa ca un organism extrajudiciar, oferind un mecanism alternativ de soluționare a conflictelor. Într-o primă fază, acesta se va ocupa doar de disputele referitoare la cele mai mari platforme online, cum ar fi Facebook, TikTok și YouTube, dar se așteaptă ca, în timp, să includă și alte rețele sociale. Acest pas vine ca parte a unui efort mai amplu al Uniunii Europene de a forța marile companii de tehnologie să fie mai responsabile în gestionarea conținutului ilegal sau necorespunzător, notează Le Monde.

În conformitate cu DSA, companiile care nu respectă normele pot fi sancționate cu amenzi de până la 6% din cifra lor globală de afaceri. În trecut, UE a folosit această legislație pentru a investiga platforme ca Facebook și Instagram în legătură cu dezinformarea legată de alegeri și a acuzat X (fost Twitter) de încălcări ale normelor referitoare la conturile verificate cu bifa albastră.

Meta sprijină financiar centrul de apeluri

Deși noul centru de apeluri va funcționa independent, Meta, compania care deține Facebook, a contribuit la finanțarea inițială prin intermediul consiliului său de supraveghere. Consiliul a fost creat în 2020 cu un fond de 130 de milioane de dolari, având ca scop supervizarea deciziilor de moderare a conținutului de pe platformele Meta. De altfel, înființarea centrului de apeluri a fost finanțată cu un grant unic din partea acestui consiliu, urmând ca pe viitor să fie susținut financiar prin taxe percepute de la utilizatori și companii.

Utilizatorii vor plăti o taxă nominală de 5 euro pentru a depune o plângere, sumă care le va fi returnată în cazul câștigării apelului. De cealaltă parte, companiile vor achita aproximativ 100 de euro pentru fiecare caz supus analizei centrului.

Un sistem care oferă mai multă putere utilizatorilor

Lansarea centrului reprezintă o nouă etapă în eforturile Uniunii Europene de a oferi mai mult control utilizatorilor în ceea ce privește conținutul online. Noul mecanism le va permite oamenilor să conteste deciziile platformelor privind eliminarea sau păstrarea unor postări. În acest sens, se urmărește o abordare mai transparentă și responsabilă a gestionării conținutului online.

De-a lungul timpului, platformele de social media au fost criticate pentru lipsa de transparență în modul în care moderează conținutul și pentru dificultățile întâmpinate de utilizatori în încercarea de a-și apăra punctul de vedere în cazul unor erori de moderare. Noul sistem de apeluri va asigura un cadru clar, în care utilizatorii pot solicita reevaluarea deciziilor controversate, precum eliminarea unor postări acuzate de discurs instigator la ură, incitare la violență sau alte categorii de conținut ilegal.

Apeluri independente pentru disputele cu giganții tech

Pentru a sublinia independența noului organism, Thomas Hughes, fostul director al consiliului de supraveghere al Meta, a fost desemnat în funcția de CEO al Appeals Centre Europe. Acesta a declarat că centrul de apeluri va începe să primească cazuri până la finalul anului 2024, urmând să devină o platformă importantă de rezolvare a disputelor dintre utilizatori și giganții social media.

Noul mecanism va acoperi o gamă largă de dispute, inclusiv eliminarea conținutului considerat neadecvat sau ilegal, dar și cazuri în care utilizatorii cred că anumite postări ar trebui să rămână pe platforme, chiar dacă acestea au fost etichetate ca fiind controversate. Pe termen lung, se așteaptă ca alte platforme să fie incluse în acest mecanism, pe măsură ce legislația europeană va fi implementată în toate domeniile online.

Obiectivul DSA: responsabilizarea platformelor

La baza acestui demers stă Actul privind Serviciile Digitale, o legislație inovatoare care urmărește să creeze un mediu digital mai sigur și mai transparent pentru utilizatorii europeni. DSA nu doar că obligă marile platforme să ia măsuri concrete împotriva conținutului ilegal, dar le și oferă utilizatorilor un instrument eficient de contestare a deciziilor de moderare a conținutului.

Prin acest nou sistem de apeluri, Uniunea Europeană își dorește să întărească responsabilitatea platformelor și să ofere utilizatorilor mai multă putere în gestionarea propriei experiențe online. Acest model ar putea deveni un exemplu pentru alte regiuni ale lumii care încearcă să impună reguli mai stricte marilor companii tech.

Viitorul disputelor online

Lansarea Appeals Centre Europe marchează un punct de cotitură în relația dintre utilizatorii de internet și platformele online. Dacă până acum companiile tech aveau un control aproape total asupra conținutului de pe platformele lor, noul mecanism de apeluri va oferi o voce mai puternică utilizatorilor. Pe măsură ce centrul de apeluri va deveni operațional, milioane de europeni vor avea ocazia să își apere drepturile digitale și să își conteste deciziile controversate luate de giganții social media.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9763
Diferența -0.0008
Zi precendentă 4.9771
USD
Azi 4.5377
Diferența 0.0087
Zi precendentă 4.529
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9763 RON
USD flag1 USD = 4.5377 RON
GBP flag1 GBP = 5.9394 RON
CHF flag1 CHF = 5.2959 RON
AUD flag1 AUD = 3.0582 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3206 RON
HUF flag1 HUF = 0.0125 RON
JPY flag1 JPY = 0.0305 RON
NOK flag1 NOK = 0.4228 RON
SEK flag1 SEK = 0.4379 RON
XAU flag1 XAU = 381.7979 RON
Monede Crypto
1 BTC = 274953.17RON
1 ETH = 10737.38RON
1 LTC = 293.04RON
1 XRP = 2.38RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.55%
6 luni: 5.59%
12 luni: 5.64%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17656.260.78%
BET-BK3311.780.46%
BET-EF947.930.88%
BET-FI61406.13-0.39%
BET-NG1248.570.91%
BET-TR38916.760.78%
BET-TRN37828.540.78%
BET-XT1520.750.70%
BET-XT-TR3295.080.70%
BET-XT-TRN3209.730.70%
BETAeRO963.23-0.54%
BETPlus2612.780.74%
RTL39170.780.78%

Opinii

Maria Junghiatu, partener în cadrul TPA România

Decontul precompletat P300 complică procesul de raportare fiscală

Specialiștii TPA România, companie care face...

Trebuie să existe priorități / FOTO: Freepik

România pierde totul! Mircea Coșea: ”Tot ce producem dăm la alții”. De ce

Profesorul de economie Mircea Coșea s-a aflat,...

Cosmin Marinescu

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
NoMy - smt4.5.3
pixel