'Suntem încă departe de integrarea roboţilor software în serviciile publice pentru oameni. Pentru că astăzi sunt aici şi într-o calitate oficială, mă preocupă cum acest domeniu al digitalizării ajunge să fie pus în serviciul public. Fiecare instituţie publică, până în momentul de faţă, s-a concentrat asupra propriului său model de serviciu electronic şi rezultatul este că avem acum un nivel general scăzut de interoperabilitate în serviciile administraţiei publice. Sisteme informatice ale unor instituţii precum ANAF, SEAP, Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii de cele mai multe ori nu funcţionează în parametri aşteptaţi. Asta ne arată limpede că sistemul informatic al administraţiei publice este deficitar şi din acest moment companiile şi cetăţenii pierd, zi de zi. Soluţia este cât se poate de clară, la nivel guvernamental trebuie să ne concentrăm investiţiile către acele proiecte care aduc valoare adăugată publică. Din punctul nostru de vedere, nu mai putem investi în proiecte IT gigantice, cu tehnologii costisitoare şi care, la final, nu îndeplinesc o cerinţă de bază a societăţii moderne: să asigure direct şi optim valoare adăugată publică pentru plătitorul de taxe', a afirmat Turcan.
Utilizarea serviciilor Google aduce companiilor din România afaceri de miliarde
Oficialul guvernamental a subliniat că, la momentul actual, se lucrează la o arhitectură instituţională a Autorităţii pentru Digitalizarea României care va fi condusă de un CIO guvernamental, după modelul practicat în Austria.
'Echipa de guvernare pe care astăzi o reprezint pune sus, pe agendă, digitalizarea care se bazează pe trei piloni strategici: securitate cibernetică, Inteligenţă Artificială şi competenţe digitale. La nivel guvernamental, lucrăm deja la o arhitectură instituţională a Autorităţii pentru Digitalizarea României care va fi condusă de un CIO guvernamental. Această instituţie trebuie să fie consolidată ca instituţie tehnică dedicată misiunii sale şi în afara sferei politice, pentru a asigura în felul acesta continuitatea programelor, indiferent de cine se succede la guvernare. Avem un exemplu de succes în Austria, unde rolul central jucat de CIO în coordonarea digitalizării este transferat de la o guvernare la alta de 18 ani încoace, printr-un consens care garantează continuitatea proiectelor cu adevărat importante. Sperăm ca această reţetă de succes să se aplice şi să funcţioneze şi la noi. Nu văd de nu am putea face şi noi asta (...) Guvernul pe care îl reprezint va sprijini în mod activ iniţiativele din domeniul strategic al digitalizării. Puteţi conta pe totala noastră deschidere în a dezvolta o infrastructură digitală de înaltă calitate. Ştim exact unde ne aflăm, nu vrem să îndulcim câtuşi de puţin realitatea lui suntem foarte determinaţi să transformăm digitalizarea într-un sector public care să genereze creştere economică', a spus vicepremierul.
Pe de altă parte, Raluca Turcan a adus în discuţie performanţa 'unicornului' UiParh şi faptul că viitorul merge în direcţia digitalizării.
'Dumneavoastră reprezentaţi nu doar 'next generation', dar şi unul dintre cei mai importanţi parteneri pe care consider că administraţia publică, locală şi centrală, ar trebui să-l aibă. Înţelegem foarte bine cât avem de recuperat ca ţară dar nu o putem face fără un parteneriat autentic între autorităţi şi mediul privat. Dacă ne întrebăm cum va arăta viitorul la locul de muncă, răspunsul îl avem sub ochii noştri şi tot ceea ce înseamnă practic muncă repetitivă probabil că va ajunge în sarcina roboţilor. Deja, compania UiPath produce roboţi software care preiau o parte din sarcinile anoste ale angajaţilor. Succesul internaţional al acestei companii ne arată, practic, ce amploare va lua acest domeniu şi faptul că o companie cum este UiPath, înfiinţată în 2005, a ajuns deja la o creştere impresionantă, de ordinul miliardelor de dolari, ne sugerează cu exactitate în ce direcţie merge viitorul vostru', a menţionat Turcan.
Aceasta a adăugat că România se află pe harta digitalizării între primele zece pieţe din Europa Centrală şi de Est, dar încă departe de grupul Big 5.
'Unele estimări arată că digitalizarea ar putea să aducă un plus de 42 de miliarde de euro, până în anul 2025. Dincolo de cifre, digitalizarea ar însemna oportunităţi de business, eficienţă crescută pentru instituţiile guvernamentale şi o viaţă mai bună pentru oameni. Avem însă ca ţară de recuperat un decalaj serios şi va fi foarte multă muncă din perspectiva instituţiei publice în acest domeniu. Pe harta digitalizării, suntem abia una dintre cele zece pieţe din Europa Centrală şi de Est, departe de grupul Big 5. Avem o disponibilitate a reţelelor de bandă largă, rapide şi ultra-rapide, în special în zonele urbane, dar în acelaşi timp digitalizarea scăzută a economiei ne trage înapoi. Mai mult de o cincime dintre români nu au folosit niciodată internetul şi mai puţin de o treime nu au abilităţi digitale de bază. Cifrele ne arată un loc unde putem să sprijinim digitalizarea', a precizat Raluca Turcan.
Conform raportului Public First 'Impactul Google în România', prezentat marţi, într-o conferinţă organizată de Google România, utilizarea serviciilor şi produselor Google aduce companiilor din România afaceri anuale de 4,3 miliarde de lei, în special în urma utilizării Google Search şi Google Ads. În plus, studiul relevă faptul că românii economisesc cel puţin 23 de ore anual folosind Google Search şi trei ore pe an prin Google Maps. Raportul scoate în evidenţă faptul că 93% dintre utilizatorii de Google Search caută pe Google informaţii despre un anumit subiect cel puţin o dată pe lună. În acelaşi timp, 59% dintre utilizatorii de Google Search cu vârste de peste 65 de ani spun că îl folosesc în mod regulat pentru a învăţa lucruri noi. Google România a organizat, marţi, conferinţa de lansare a studiului 'Google Economic Impact Report' în cadrul evenimentului 'Grow with Google: Accelerarea dezvoltării Economiei Digitale în România'.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.