În Peru, unul dintre cei mai mari exportatori de cupru din lume, influența economică a Beijingului este tot mai puternică, iar prezența Chinei în cadrul unui nou acord comercial cu acest stat sud-american reprezintă un semn clar al extinderii influenței sale în America Latină.
Investițiile Chinei se extind
Peru este un exemplu relevant al modului în care China își extinde prezența economică în regiune. Cu o economie orientată spre exporturi de resurse precum cuprul, acest stat latino-american devine un aliat important pentru Beijing, care a investit masiv în infrastructura peruană. Președintele chinez Xi Jinping ar urma să inaugureze un nou port construit de China, un simbol al rolului tot mai activ jucat de această națiune asiatică în zona Americii de Sud. În contrast, influența economică a Statelor Unite, actor de prim rang tradițional în regiune, continuă să scadă, reflectând impactul unei politici externe americane concentrate în special pe protecționism și pe „America First” în ultimii ani.
China, partener principal al Americii Latine
În ultimele decenii, China a devenit principala destinație pentru exporturile Americii Latine, întrecând Statele Unite în numeroase țări din regiune. Brazilia, Chile, Argentina și acum Peru au stabilit legături economice solide cu Beijingul, iar investițiile chineze în domeniile energiei, mineritului și infrastructurii continuă să atragă numeroase contracte. Această tendință a erodat influența politică și economică a Washingtonului în regiune, marcând o schimbare majoră a balanței de putere.
„China nu și-a început expansiunea prin baze militare”, explică profesorul Li Xing de la Institutul pentru Strategii Internaționale din Guangdong. „În schimb, s-a axat pe parteneriate economice, adaptându-se sensibilităților regiunii”. Strategia economică, care evită conflictele directe, a permis Chinei să stabilească legături comerciale și infrastructurale puternice într-o zonă considerată de SUA ca fiind o „curte din spate”.
Noi perspective de comerț
Portul Chancay, situat la 80 de kilometri nord de Lima, este alt simbol al influenței chineze în Peru și al modului în care acest stat sud-american își reorganizează conexiunile comerciale. Construit de gigantul chinez Cosco Shipping, portul este menit să reducă semnificativ timpul necesar pentru transporturile maritime către Asia, în special către China. Raul Perez Reyes, ministrul peruan al transporturilor, a explicat că acest proiect va face ca rutele comerciale directe către Asia să fie cu până la 20 de zile mai rapide.
Perez Reyes consideră că acest port ar putea transforma Peru într-un „Singapore al Americii Latine”, un nod comercial de importanță majoră pentru statele din regiune, cum ar fi Brazilia, un alt partener economic major al Chinei. Proiectul ar putea atrage inclusiv transportatori de soia brazilieni, care ar putea reduce costurile și timpul de transport prin evitarea canalului Panama.
Presiuni pentru creșterea investițiilor americane
În ciuda prezenței crescânde a Chinei, diplomații peruvieni mențin un ton precaut, subliniind că sunt deschiși cooperării atât cu China, cât și cu SUA. În mod privat, aceștia recunosc că Beijingul și-a manifestat în mod repetat interesul prin oferte concrete și investiții majore în America Latină și Africa. De exemplu, autoritățile din Peru au indicat că speră să semneze un nou acord de liber schimb cu China, care să îmbunătățească parteneriatul lor, în special în domeniul proprietății intelectuale, comerțului electronic și procedurilor vamale.
Reprezentanții diplomatici ai SUA au atras atenția asupra riscurilor și condițiilor pe care le-ar implica cooperarea cu China, însă până acum mesajul lor nu a convins autoritățile sud-americane să întoarcă spatele Beijingului. Eric Farnsworth, fost oficial la Departamentul de Stat american, afirmă că „fără o prioritate reală și o abordare nouă din partea Statelor Unite, regiunea va continua să se orienteze către interesele Chinei”.
Peru și Brazilia își consolidează legăturile cu China
Pentru Brazilia, care și-a crescut semnificativ exporturile către China în ultimii ani, noul port din Chancay ar putea reduce timpul de transport cu aproape jumătate pentru produsele de export destinate Asiei. Clemente Baena Soares, ambasadorul brazilian în Peru, speră că administrația din Peru va facilita transportul și va simplifica formalitățile pentru companiile braziliene care transportă mărfuri pe autostrăzile care leagă cele două țări.
Jose Tam, președintele Camerei de Comerț Peru-China, afirmă că Beijingul manifestă cel mai mare „entuziasm” pentru parteneriate economice în regiune, oferind investiții semnificative în minerit și energie. Mario de las Casas, directorul pentru afaceri corporative la Cosco Shipping, a declarat că pivotul economic al Perului către China nu este politic, ci strict economic, dat fiind faptul că investițiile americane în regiune au fost limitate în ultimii ani. „Peru este deschis pentru toate investițiile, dar Statele Unite nu au făcut oferte consistente de foarte mult timp”, a explicat de las Casas.
Astfel, Peru se poziționează strategic pentru a profita de eventualele tensiuni comerciale la nivel mondial. În opinia sa, nu există „nici buni, nici răi” în această dinamică, ci doar interese.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.