Președintele american Donald Trump va semna marți un ordin executiv menit să atenueze efectele tarifelor de 25% impuse vehiculelor, oferind producătorilor auto un mecanism de compensare prin credite fiscale și scutiri de alte taxe aplicate pieselor și materialelor importate. Decizia vine după presiunile intense făcute de industria auto asupra administrației de la Washington.
Potrivit unui oficial de rang înalt, noul sistem va permite companiilor să beneficieze de credite de până la 15% din valoarea vehiculelor asamblate în SUA. Acestea vor putea fi folosite pentru a importa componente fără taxe vamale, oferind o perioadă de tranziție necesară relocării lanțurilor de aprovizionare pe teritoriul american.
Un reprezentant al Departamentului Comerțului a detaliat că, în primul an, firmele vor putea importa fără taxe componente echivalente cu 3,75% din prețul de vânzare al fiecărui autoturism fabricat în SUA. Procentul va scădea la 2,5% în al doilea an, urmând ca facilitatea să fie eliminată în al treilea, pentru a încuraja repatrierea producției de piese auto.
Totodată, autoturismele și piesele vizate de tarifele impuse nu vor mai fi supuse altor taxe instituite anterior de Trump – printre ele, tarifele de 25% pentru importurile din Canada și Mexic sau taxele pe oțel și aluminiu. Pentru aceste materiale, companiile vor achita doar tariful mai ridicat, fie cel pe vehicul, fie cel pe metale.
Președintele se află marți într-o vizită simbolică în statul Michigan, leagănul industriei auto americane, pentru a marca primele 100 de zile ale mandatului său, perioadă marcată de o agendă economică agresivă și măsuri tarifare controversate.
Noua măsură este interpretată ca un gest de flexibilitate din partea administrației, pe fondul tensiunilor din piețele financiare și al îngrijorărilor legate de încetinirea economiei. Un prim raport privind PIB-ul sub administrația Trump, așteptat miercuri, este anticipat cu pesimism: doar 0,3% creștere anualizată în primul trimestru, comparativ cu 2,4% în ultimele trei luni din 2024 – o scădere alimentată de front-loading-ul importurilor pentru a evita tarifele anunțate.
Reacții mixte din industrie: între optimism și incertitudine
Șefii General Motors și Ford, Mary Barra și Jim Farley, au salutat măsurile înainte de semnarea oficială a ordinului.
„Credem că această decizie ajută la echilibrarea condițiilor de concurență și ne oferă un stimulent pentru a continua investițiile în economia americană”, a declarat Barra.
La rândul său, Farley a subliniat că modificările vor „reduce impactul tarifelor asupra producătorilor, furnizorilor și consumatorilor”.
Totuși, incertitudinea persistă: GM și-a retras prognoza anuală și a amânat comunicarea cu analiștii până după clarificarea detaliilor ordinului. „Orice scutire este binevenită, dar volatilitatea rămâne. Tarifele pot fi impuse sau modificate de la o zi la alta”, a comentat Lenny LaRocca, liderul diviziei auto din cadrul KPMG SUA.
Săptămâna trecută, un consorțiu al marilor grupuri auto – printre care GM, Toyota, Volkswagen și Hyundai – a transmis o scrisoare către oficialii de rang înalt ai administrației, cerând ca tarifele de 25% pe piesele auto importate să nu fie aplicate. Argumentul: acestea ar afecta vânzările, ar crește prețurile pentru consumatori și ar pune în pericol reparațiile și mentenanța vehiculelor.
„Cei mai mulți furnizori nu sunt pregătiți financiar pentru un asemenea șoc. Mulți sunt deja în dificultate, iar tarifele pot duce la oprirea producției, concedieri și falimente în lanț”, avertiza scrisoarea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.