În acest context, consumatorii și-au redefinit prioritățile privind cheltuielile la cumpărături și în timpul liber.
Mai mult de jumătate s-au îndreptat către mărci mai accesibile și au redus cantitatea de produse achiziționate.
S-au observat și schimbări privind comportamentul de consum în general, românii alegând să-și reducă consumul de energie, gaz sau carburant în ultimele 6 luni, precum și să reducă ieșirile în oraș (68%) și să-și amâne sau chiar anuleze planurile de vacanță, în acest caz jumătate dintre respondeți spunând că au făcut acest lucru.
În ceea ce privește evoluția aspectelor care îi îngrijorează, sentimentul general al românilor pentru începutul anului 2023 este unul pesimist, 73% din populație așteptându-se să plătească mai mult pentru alimente, utilități și carburanți.
Același lucru este valabil și în ceea ce privește costul vieții din România. 7 din 10 respondenți declară că se așteaptă să scoată mai mulți bani din buzunar pentru servicii medicale, chirii, educație, rate etc. în următoarele 6 luni.
Nici situația economiei nu este pusă într-o lumină pozitivă, peste 6 din 10 persoane intervievate considerând că aceasta va cunoaște înrăutățiri în primele luni ale noului an.
De asemenea, aproape jumătate (45%) dintre respondenții la studiu se așteaptă să aibă dificultăți în a găsi la raft bunurile și serviciile care îi interesează în următoarele 6 luni.
“Am asistat cu toții la schimbări majore în anul 2022, atât la nivel organizațional, cât și în viața de zi cu zi. Antreprenorii și persoanele de decizie din companii cu care am interacționat pe parcursul anului și-au exprimat preocupările privind incertitudinea economică, cu toții întrebându-se care va fi impactul asupra comportamentului consumatorilor din România.
Așadar, am decis să răspundem acestor preocupări așa cum știm mai bine: prin date direct de la sursă, consumatorii.
Am aflat care este sentimentul general al românilor în contextul economic actual, dar și cum se așteaptă aceștia să evolueze lucrurile în primele luni ale lui 2023.”, menționează Corina Cimpoca, fondatoarea MKOR Consulting.
Citește și:
2023, anul provocărilor. Ce-i sperie pe români? Nu ratele la bănci și nici facturile
Într-un recent interviu acordat în exclusivitate DCBusiness, analistul financiar Adrian Negrescu aprecia că, fără îndoială, 2023 va fi ”un an al supraviețuirii atât pentru populație cât și pentru mediul de afaceri în care regula de bază va fi – fiecare scapă cum poate, pe cont propriu, din constrângerile generate de inflație, de înghețarea business-urilor și din efectele creșterii taxelor”. Se ridică fireasca întrebare: ce-i sperie cel mai mult pe români.
Am vrut să aflăm răspunsul și am organizat un sondaj de opinie printre cititorii DCBusiness. Invitație la care au dat curs 662 dintre vizitatorii site-ului nostru de business. Au fost formulate șase variante de răspuns. Deci, ce-i sperie pe români în 2023, an despre care profesorul de economie Mircea Coșea a declarat, tot pentru DCBusiness, că ”va fi un an de criză, pentru că tot ceea ce am cheltuit și am risipit în 2022 vom factura în 2023. Nu vom putea stopa importul de alimente și de bunuri de consum, ceea ce înseamnă că la fiecare kilogram de zahăr vom importa și inflație”. Citește mai mult AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.