Trasportul maritim de mărfuri, în impas. Impactul resimțit de consumatorii finali

DCBusiness Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Vas marfă / sursa foto: Freepik.com / tawatchai07
Vas marfă / sursa foto: Freepik.com / tawatchai07

Tranzitul vaselor de marfă prin diferitele rute global importante a fost încetinit în urma diferiților factor, în special în Canalul Suez, unde a scăzut drastic după atacurile Houthi.

Tranzitul vaselor de marfă prin Canalul Suez a scăzut cu 45% în cele două luni de când atacurile Houthi, au perturbat rutele comerciale maritime deja tensionate, potrivit agenției ONU UNCTAD, conform Reuters.

UNCTAD, Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare, care sprijină țările în curs de dezvoltare în comerțul mondial, a avertizat asupra riscurilor de creștere a inflației, a incertitudinii privind securitatea alimentară și a creșterii emisiilor de gaze cu efect de seră.

Companiile de transport maritim și-au deviat navele din Marea Roșie de când mișcarea Houthi, care controlează cea mai mare parte a zonelor populate din Yemen, a început să atace navele în ceea ce consideră a fi un sprijin pentru palestinienii din Gaza. Statele Unite și Marea Britanie au răspuns cu atacuri aeriene împotriva Houthis.

Agenția a declarat că 39% mai puține nave decât la începutul lunii decembrie au tranzitat canalul, ceea ce a dus la o scădere de 45% a tonajului de marfă.

 

Alte rute maritime importante, îngreunate

 

Jan Hoffmann, șeful departamentului de logistică comercială din cadrul UNCTAD, a declarat că în prezent există trei rute comerciale globale cheie perturbate, incluzând și fluxurile de cereale și uleiuri de la invazia Rusiei în Ucraina, precum și Canalul Panama, unde nivelurile scăzute ale apei din cauza secetei au făcut ca luna trecută transportul maritim să fie în scădere cu 36% față de anul trecut și cu 62% față de acum doi ani.

"Suntem foarte îngrijorați", a declarat el în cadrul unei ședințe recente. "Vedem întârzieri, costuri mai mari, emisii mai mari de gaze cu efect de seră".

Emisiile au crescut, a spus el, deoarece navele au optat pentru rute mai lungi și, de asemenea, călătoresc mai repede pentru a compensa ocolurile.

Canalul Suez gestionează 12-15% din comerțul mondial și 25-30% din traficul de containere. În perioada 15 - 19 ianuarie, transporturile de containere prin canal au scăzut cu 82% față de începutul lunii decembrie, în timp ce în cazul GNL, scăderea a fost și mai mare.

Tarifele spot pentru containere au înregistrat cea mai mare creștere săptămânală de 500 de dolari, afectând nu doar transporturile din Asia către Europa, ci și ruta către coasta de vest a SUA. Cu toate acestea, tarifele au rămas totuși doar la jumătate din vârful atins în timpul pandemiei COVID-19.

Hoffmann a declarat că prețurile alimentelor ar putea resimți impactul, adăugând că aproximativ jumătate din creșterile înregistrate de la războiul din Ucraina s-au datorat costurilor mai mari de transport, deși ar dura ceva timp până când efectul va fi resimțit de către consumatorii finali.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9728
Diferența -0.0008
Zi precendentă 4.9736
USD
Azi 4.8266
Diferența -0.0003
Zi precendentă 4.8269
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9728 RON
USD flag1 USD = 4.8266 RON
GBP flag1 GBP = 5.9363 RON
CHF flag1 CHF = 5.2812 RON
AUD flag1 AUD = 2.9850 RON
DKK flag1 DKK = 0.6665 RON
CAD flag1 CAD = 3.3502 RON
HUF flag1 HUF = 0.0120 RON
JPY flag1 JPY = 0.0305 RON
NOK flag1 NOK = 0.4227 RON
SEK flag1 SEK = 0.4330 RON
XAU flag1 XAU = 415.8147 RON
Monede Crypto
1 BTC = 456271.24RON
1 ETH = 15866.68RON
1 LTC = 507.18RON
1 XRP = 12.21RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17052.60-0.24%
BET-BK3196.410.27%
BET-EF925.75-0.28%
BET-FI63165.971.41%
BET-NG1229.290.05%
BET-TR37603.82-0.24%
BET-TRN36550.85-0.24%
BET-XT1472.73-0.05%
BET-XT-TR3192.52-0.05%
BET-XT-TRN3109.71-0.05%
BETAeRO895.990.04%
BETPlus2520.75-0.25%
RTL37927.27-0.33%

Opinii

Muncitor uzină siderurgică / sursa foto: Freepik.com

UGIR: Privatizările necontrolate pot expune România la riscuri pe termen lung

Apărarea, energia, resursele minerale,...

Adrian Negrescu

Verdict nemilos. Adrian Negrescu: Românii vor reveni la covrigi, ca în anii 1990

Analistul financiar Adrian Negrescu schițează...

Mircea Coșea

Comunicate de presa

La bursă / FOTO: Freepik

Analiza Freedom24: Ce companii s-ar putea lista la bursă în 2025

Analiștii de la Freedom24, platforma de...

PLG / FOTO: Captură ecran
Delta Dunării / FOTO: Wikipedia

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel