Transportul maritim s-a întors în secolul 18. Două crize gemene îngenunchează economia mondială

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Canalul Suez
Canalul Suez

Un an care a început cu o navigație liniștită pentru economia globală - dispariția blocajelor de aprovizionare, inflația mai lentă și dispariția pandemiei - se încheie cu o altă furtună, în timp ce industria maritimă și comercianții cu amănuntul care se bazează pe ea se confruntă cu crize în cele două mari canale de transport maritim din lume.

Problemele canalelor Panama și Suez sunt foarte diferite, dar la fel de acute

Militanții Houthi, într-o demonstrație de susținere a Hamas în războiul acestuia cu Israelul, atacă navele comerciale care trec prin Yemen în drum spre - sau dinspre - Canalul Suez din Egipt. La aproximativ 7.200 de mile spre vest, cealaltă cale navigabilă cheie a lumii, în Panama, este grav perturbată de secetă. Afectând rute pe care se desfășoară aproape 20% din comerț, aceste probleme forțează ocoluri vaste ale flotei comerciale mondiale, cresc facturile de transport și cresc acțiunile companiilor de transport maritim.

Aproximativ 180 de portcontainere au deviat în jurul Africii sau au fost oprite și așteptau instrucțiuni pentru a evita atacurile din Marea Roșie, potrivit datelor consultate de Bloomberg. Alte sute de nave aproape sigur li se vor alătura dacă puterile occidentale nu vor asigura industria că rebelii Houthi, care au promis că își vor continua atacurile, pot fi înăbușite. De asemenea, devierile în cazul Panama au loc de săptămâni întregi, deoarece nivelul scăzut al apei limitează numărul de tranzite.

O nouă criză de aprovizionare

Aceste devieri afectează navele care transportă orice, de la jucării și piese auto la gaze, combustibil și țiței. Pe termen scurt, aceasta va crește costurile, va cauza săptămâni întregi de întârzieri și ar putea duce la creșterea prețurilor la unele bunuri. De asemenea, va îngreuna logistica firmelor de pe uscat care se bazează pe programe maritime previzibile.

Costul pentru a transporta bunuri într-un container de 12 metri din Asia până în nordul Europei a crescut cu 16% în ultima săptămână și a crescut cu 41% în această lună, notează Bloomberg. De asemenea, facturile pentru transportul de combustibil sar, unele companii petroliere și companii petroliere afirmând că vor evita sudul Mării Roșii.

Potențialul impact economic este o amintire dureroasă a faptului că comerțul mondial este vulnerabil la defecțiuni cauzate de ceva atât de răspândit precum un virus mortal sau la fel de întâmplător ca o singură navă precum Ever Given care a blocat traficul maritim în Marea Roșie timp de aproape o săptămână.

3. -imagine fara descriere- (vapor-cargo-2_00708100.jpg)

De data aceasta, vinovații sunt lipsa de precipitații în America Centrală, două războaie regionale și realitatea că rachetele și dronele aeriene lansate în mare de către rebeli pot paraliza unele dintre cele mai mari mașini din lume.

Întârzieri și iar întârzieri

Toate navele care sunt deviate de la Canalul Suez - precum și cele care așteaptă - vor întârzia cel puțin o săptămână sau două la intrarea în porturi.

Asta în timpul uneia dintre cele mai aglomerate perioade ale anului pentru exporturile din China pentru reaprovizionarea pe care comercianții cu amănuntul o fac după sărbători și înainte ca fabricile chinezești să se închidă pentru sărbătoarea Anului Nou Lunar din februarie.

Pentru o economie globală aflată la răscruce, aceasta este încă o problemă în timp ce bancherii centrali cântăresc sfârșitul luptei lor împotriva inflației prin creșterea ratelor dobânzilor. Multe companii din SUA și Europa au reușit abia recent să ajusteze stocurile la niveluri normale și se străduiesc să planifice cererea din 2024, având în vedere lumea instabilă a geopoliticii.

2. -imagine fara descriere- (vapor-cargo-1_45275200.jpg)

Opțiuni pentru transportul aerian de marfă

Companiile de transport maritim care își cântăresc opțiunile se întorc la călătoriile din emisfera sudică, care erau obișnuite în secolele dinaintea construirii celor două scurtături între puterile exportatoare ale Asiei și motoarele industriale dezvoltate din America de Nord și Europa.

Un director executiv al unei importante companii de logistică, care a refuzat să fie identificat citând deliberări interne, a declarat că proprietarii de mărfuri sunt îndemnați să ia în considerare toate alternativele pentru a evita cele două canale, inclusiv transportul aerian, chiar dacă și aceste tarife au crescut recent.

Abercrombie & Fitch Co. plănuiește să treacă la transportul aerian de marfă pentru a evita întreruperile de pe ocean, potrivit unui e-mail către furnizori văzut de Bloomberg News. Retailerul de îmbrăcăminte a declarat că rutele de transport maritim din Marea Roșie sunt importante pentru operațiunile sale, deoarece toate mărfurile sale din India, Sri Lanka și Bangladesh urmează această rută pentru a ajunge în SUA. Gigantul suedez de mobilă IKEA a avertizat cu privire la posibile penurii ale unor produse.

Producătorul britanic de paturi și saltele Button & Sprung se aprovizionează cu anumite țesături pentru tapițerie din China și India și se așteaptă la unele perturbări cauzate de criză.

Comercianții cu amănuntul din domeniul modei și firmele care transportă mărfuri mai mari și cu prețuri mai mici ar putea fi afectate în mod special.

Rezoluție lentă

O rezolvare a crizei de la Suez sau a celei din Panama nu pare a fi probabilă într-un viitor prea apropiat.

Rebelii Houthi din Yemen au promis că vor continua să atace nave, în ciuda unei inițiative a SUA de a reuni o forță navală internațională pentru a proteja comerțul maritim prin Marea Roșie. Principala abordare a grupului operativ va fi probabil una defensivă, ceea ce înseamnă că armatorii ar putea dori să vadă cât de mult succes are o astfel de operațiune înainte de a se întoarce în Marea Roșie.

Criza din Panama este legată de condițiile meteorologice pare să se prelungească cel puțin până în februarie.

Pe măsură ce criza s-a desfășurat în această săptămână giganții din domeniul petrolului și gazelor BP Plc și Equinor ASA au declarat că vor sta departe de zonă, iar unii proprietari de petroliere sunt și ei precauți.

Tarifele de transport pentru cele mai mari petroliere care pot naviga prin Canalul Suez plin sunt și ele în creștere. Transportatorii din clasa Suezmax, care își primesc numele pentru că sunt de dimensiunea maximă care pot traversa canalul plin, au sărit la 90 de puncte Worldscale, standard al industriei, față de aproximativ 75 de puncte în urmă cu o săptămână, potrivit datelor de la Baltic Exchange din Londra.

4. -imagine fara descriere- (vapor-cargo-3_68413200.jpg)

Problemă de durată

Experții în domeniu apreciază că se așteaptă ca costurile economice să continue să crească până când va fi restabilită siguranța de trecere pentru nave, deși cererea mai slabă a consumatorilor ar trebui să limiteze creșterea ratelor de transport.

Conform unei analize Bloomberg Economics, scenariul de bază este acela al unui impact limitat asupra economiei mondiale, pe măsură ce industria navală își reechilibrează capacitatea, probabil în câteva săptămâni. Maeva Cousin, economist senior al Bloomberg pentru zona euro, a declarat că tarifele de transport maritim reprezintă o mică parte din prețurile de consum în general, astfel încât impactul ar trebui să fie limitat, cu excepția cazului în care amenințările la adresa comerțului se extind și persistă timp de mai multe luni.

Schimbarea cursului și planificarea pentru întârzieri nu sunt singurii factori care trebuie luați în considerare pentru a evalua potențialele capcane. Navigația în jurul Africii aduce propriile provocări - și anume, vremea imprevizibilă care creează probleme pe o întindere de apă notorie și agitată.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 471751.26RON
1 ETH = 15982.45RON
1 LTC = 493.27RON
1 XRP = 7.41RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel