"COTAR a fost chemată astăzi, 25 octombrie 2018, de la ora 10:00, la o întâlnire cu ministrul Lucian Şova. COTAR nu va trimite delegaţie la Ministerul Transporturilor şi cere demisia de onoare a ministrului, pentru că nu a reuşit să-şi îndeplinească atribuţiile, de la preluarea mandatului, până în prezent. Nu înţelegem de ce ne cheamă abia acum actualul ministru Lucian Şova, al cărui minut de muncă este foarte scump. S-a gândit să cheme reprezentanţii COTAR la discuţii tot pe marginea modificărilor pe care domnia sa le doreşte a fi aduse în continuare la OMT 980/2011. Din păcate, ne vedem nevoiţi să-i prezentăm domnului Şova un refuz categoric pentru acest dialog tardiv. Actualul ministru nu a făcut decât să mintă transportatorii rutieri de persoane, de la preluarea mandatului. A venit cu aceste modificări - probabil ale unor grupuri de interese - punându-ne în imposibilitatea de a ne pregăti pentru atribuirea din martie 2019. Toate modificările solicitate acum sunt tardive. Rămânem consecvenţi şi îi cerem în continuare retragerea acestui proiect de Ordin de ministru, odată cu demisia", se precizează într-un comunicat al COTAR.
Reprezentanţii transportatorilor continuă să îl acuze pe ministrul de resort că nu a comunicat cu transportatorii rutieri autorizaţi şi a susţinut pirateria, prin menţinerea modificărilor legislative pe care le-a introdus în 2015. Totodată, aceştia afirmă că Lucian Şova a promovat activităţi neautorizate şi nelicenţiate de transport rutier.
"Haosul creat de actualul ministru pe piaţa de transport persoane a început încă din 2015, când a introdus sintagmele 'în mod repetat' şi în 'în mod permanent' în Legea 38/2003, astfel încât cei care fac transport neautorizat să nu mai poată fi sancţionaţi, dacă sunt prinşi în trafic. Acum, ministrul a scos din joben un ordin prin care se modifică regulile de atribuire a licenţelor de transport rutier de persoane, fără să existe un studiu la nivelul întregii ţări, privind nevoile de deplasare ale oamenilor, document care ar trebuie să stea la baza unui program de transport pentru deschiderea pieţei de transport din România", precizează sursa citată.
Pe de altă parte, COTAR consideră că liberalizarea pieţei de transport de persoane trebuie reglementată prin lege, nu printr-un ordin.
"După cel mai mare scandal din ultimii ani în transportul rutier de persoane, Ordinul 980/2011, varianta îmbunătăţită, documentul ce stabileşte soarta unei pieţe de peste 400 milioane euro/an, a rămas pe biroul ministrului Transporturilor, Lucian Şova. Transportul public de persoane a ajuns la ruleta rusească a ministrului Transporturilor. Ministrul îşi asumă acest ordin, dar nicio Direcţie de specialitate din Ministerul Transporturilor nu s-a angajat să întocmească acest document. Negocierile au rămas fără niciun răspuns. În acest sens, am transmis o adresă către premierul Viorica Dăncilă, aşteptăm hotărârea domniei sale. În urma acestui ordin se va distruge o piaţă de sute de milioane euro, în favoarea unor companii din afara României", subliniază COTAR.
La şedinţa publică de dezbatere a proiectului de Ordin pentru modificarea prevederilor referitoare la transporturile rutiere, organizată la începutul acestei luni, ministrul Transporturilor declara că exclusivitatea pe piaţa transportului interjudeţean de persoane nu mai poate continua.
"Cred că un lucru este clar: exclusivitatea nu mai poate continua. Nu înseamnă că situaţia cea mai defavorabilă companiilor al căror interes îl înţeleg, îl respect, şi mă refer aici la companiile care operează aceste servicii de transport interjudeţean prin curse regulate, este legitimă. Are legitimitatea sa până la limita în care încalcă alte reguli ale concurenţei. Se poate şi mai mult decât atât. În viziunea documentelor pe care le avem, cred că cel puţin din punct de vedere teoretic nimeni nu poate contrazice ideea că o concurenţă liberă, un liber acces la piaţă poate fi reglementat şi prin aceea ca oricine, oricând, să poată să solicite efectuarea unui transport prin curse regulate de pasageri interjudeţean", a arătat Lucian Şova, la vremea respectivă.
Potrivit lui Şova, în transportul rutier de persoane contra cost există autorizate 3.618 companii. Aceste companii au licenţiate în conformitate cu prevederile legale 27.820 de autovehicule. Dintre cele peste 3.600 de companii, un număr de 325 sunt autorizate în a efectua transport rutier interjudeţean, acestea folosind un număr de 2.936 de autovehicule.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.