”N-am avut nici o reacție de niciun fel ( guvernul n.r.) și lucrurile ne îngrijorează. Cei mai afectați sunt transportatorii mici, care în România sunt majoritatea adică 80 - 90% din firme au sub 10 camioane”, a explicat pentru DCBusiness Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
”Oamenii nu pot face față costurilor cu motorina. Sunt două componente majore. Prima componentă este dată de faptul că în general, la contracte, clienții consideră indexarea carburantului, dacă există în contract, o făceau trimestrial, ceea ce e clar că nu se mai potrivește cu realitatea de acum. În momentul de față, dacă în luna martie nici măcar la indexare lunară nu funcționează ar trebui să fie în timp real sau cel mult săptămânal. Asta înseamnă să-ti calculez costurile de transport ținând cont de costul real al motorinei pe care tu l-ai plătit ca transportator când tu ai făcut transportul pentru client. Adică, funcționa ceva de genul dacă în trei luni a crescut cu peste 5 la sută, îți aplicăm de data viitoare o majorare la prețul motorinei. Deci trebuie socotit corect costul de transport și clienții trebuie să accepte lucrurile astea. Unii se fac că nu înțeleg, deși nu știu de ce fac chestia asta, că în final nu vor mai putea să aibă transport”, a declarat Radu Dinescu.
Reprezentantul UNTRR a mai explicat că: ”A doua componentă este cea legată de termenul de plată. Facturile furnizorilor de motorină, în mod obișnuit, sunt emise o dată la 15 zile. Adică pe 16 martie e emisă factura la motorină și trebuie plătită până pe 31 cel târziu. Pe când transportatorul facturează pe 1 aprilie tot ce a transportat către client, la transporturile pe contract, și clientul o să-i plătească, în cel mai fericit caz, cu 1 mai sau cu 1 iunie sau poate chiar iulie, la 30, 60 sau 90 de zile. Ori, creșterea fiind atât de mare la carburantul și care are o pondere undeva la 60 - 80 % din costul de transport iar transportatorii nu au acești bani. De pildă cine mergea în UE cu 4500 de euro până în 5000 de euro motorina pe luna, acum trebuie să plătească cu 50% mai mult ceea ce înseamnă 7000-7500. Adică 1000 sau 1500 de euro în plus iar la 10 camioane înseamnă 25.000 de euro. De unde să aibă acești bani? Chiar dacă sunt doar trei camioane, proporțional, impactul este același”.
Cât costă cea mai ieftină benzină/motorină în Bucureşti, sâmbătă, 19 martie
Secretarul general al UNTRR a exemplificat și ce măsuri poate lua Guvernul: ”Măsurile care pot fi luate sunt în zona de reducere a accizei. De pildă să fie de 21 de euro la mia de litri față de 330 de euro cât e acum. Reducerea de TVA ajută transportatorii care sunt persoane juridice pe flux de bani dar ajută foarte mult consumatorii persoane fizice cetățeni consumatori privați care practic vor plăti mai puțin. După care sunt alte măsuri de suport pentru industrie care deja au fost luate în alte țări gen Franța sau Spania. Ajutoare directe, concrete de genul 1.000 - 1200 de euro pe fiecare camion licențiat adică știu exact cu idei noi chiar drum. Sunt 165.000 de camioane licențiate în România și 35.000 de autocare și autobuze. Și de asemenea Spania a alocat un buget de 500 de milioane de euro ca să diminueze prețul carburantului pentru utilizatorii profesioniști”.
”Dacă transportatorii nu vor fi sprijiniți de Guvern, deja înțeleg din zona de retail, că trebuie să ne pregătim pentru o creștere semnificativă a prețurilor pentru majoritatea produselor. Adică nu neapărat cauzate de transport, ci cauzate de scumpirea energiei la modul general dar și de situația carburantului”, a spus reprezentantul UNTRR.
Radu Dinescu a explicat că mai sunt și alte mărfuri pe care Guvernul poate să le ia: ”Dacă Guvernul nu vrea să bage mâna în buzunar ar trebui măcar să creeze niște facilități pentru transportatori, ca cele din pandemie în care să mă lase să nu mai plătesc taxele, să ne ajute pe fluxul de bani, să fim păsuiți măcar cu plățile. Dar cu condiția ca totuși și costurile de transport să fie calculate corect. Adică, majoritatea țărilor din Europa vin și spun: <faceți această indexare cel puțin lunar dacă nu săptămânal și încercați să plătiți în perioada asta costul cu carburant pentru transportatori, cât se poate în intervale mai scurte transportatorii apoi să să plătească furnizorul de motorină>. Deci cam în zona asta suntem cu soluțiile posibile”.
”Transportatorii încă nu au intrat în faliment. Au oprit transportul și se uită la camioane că nu mai rentează să plece. Cei care sunt subcontractori și lucrează pe termen lung au oprit camioanele. Preferă să se uite la ele dacă nu sunt plătiți cât trebuie și când trebuie”, a mai spus Radu Dinescu și a încheiat spunând că: ”Putem să facem filozofie multă dar trebuie făcut ceva. Adică nu e de conjunctura, nici de panicat, nici de tras semnal de alarmă, ci trebuie tratat în mod corespunzător. Hai să facem ceva!”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.