Pentru 2020 specialiștii KeysFin estimează o scădere de aproximativ 1,6%, în baza datelor de la INS, însă, în 2021, trendul este unul ascendent, scrie Mediafax.
„Piața berii din România a reușit să treacă peste pandemia de COVID-19, înregistrând o mică scădere în contextul anului trecut, comparativ cu alte industrii care au fost puternic afectate de criza sanitară. Mai mult, în ciuda scăderii dramatice din sectorul HoReCa, jucătorii prezenți pe plan local au mizat pe creșterea consumului domestic, iar planurile lor s-au dovedit realiste având în vedere creșterea estimată pentru anul curent. În continuare, potențialul pieței este unul de creștere, mai ales odată cu relaxarea măsurilor anti-pandemie din această vară, iar rezultatele aferente anului în curs au toate șansele să contribuie nu numai la revenirea la cifrele de dinainte de martie 2020, ci chiar la depășirea acestora.”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.
În anul 2019, principalii 10 jucători de pe piața locală au realizat afaceri de aproximativ 4,5 miliarde de lei, reprezentând 99,6% din totalul cifrei de afaceri. Din totalul de 4455 de angajați din acest sector, 3963 (89%) își desfășoară activitatea în cadrul unuia dintre cei 10 principali jucători ai industriei. De asemenea, în anul 2019 rezultatul net la nivelul sectorului a fost de aproximativ 344 milioane de lei, cu 85% mai mult decât anul precedent.
În anul 2019, în România își desfășurau activitatea 100 de producători de bere, cu 17,6% mai mulți decât în 2018 și cu 317% mai mulți decât în anul 2010.
Campioni la consumul de bere. România a depășit Germania
Cu toate acestea, 86% din piața locală de bere este controlată de aceleași 3 companii, toate cu acționariat preponderent străin.
Conform datelor de la Ministerul Finanțelor, liderul acestui sector este încă o dată compania Ursus Breweries, care deține, printre altele, mărcile Timișoreana, Ursus, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Ciucaș, Stejar și Azuga. Parte a grupului japonez Asashi Breweries, compania a realizat în 2019 o cifră de afaceri de aproape 2 miliarde lei, ajungând la o cotă de piață de 44%.
Locul secund este ocupat de Heineken România, care comercializează pe plan local mărcile Heineken, Silva, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Neumarkt, Harghita, Hațegana, Gambrinus, Affligem, Edelweiss, Birra Moretti, Amstel și Desperados. În anul 2019, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 1,2 miliarde lei, aferentă unei cote de piață de 27%, aceasta reușind să marcheze trecerea de la cea mai mare pierdere netă din piața producătorilor de bere, de 33,8 milioane de lei în 2018, la al doilea cel mai mare profit din piață, de 117,5 milioane de lei în 2019, conform analiștilor KeysFin.
În continuare, locul 3 este completat de compania Bergenbier, cu afaceri de 651 milioane lei în 2019, respectiv o cotă de piață de 15%. Bergenbier este controlată de olandezii de la Molson Coors Netherlands BV și comercializează pe piața locală mărcile Bergenbier, Staropramen, Stella Artois, Beck's, Noroc, Corona și Lowenbrau.
Mai mult, comparativ cu cifra de afaceri înregistrată în anul 2018, primele 8 companii și-au păstrat poziția în clasament, ceea ce reflectă stabilitatea preferințelor consumatorilor de bere din România.
În ceea ce privește distribuția geografică, Bucureștiul este lider cu 83% din cifra de afaceri a producătorilor de bere din România, urmat de județele Ilfov (14,5%) și Harghita (0,8%). Mai mult, acestea concentrează aproximativ 98% din totalul național.
Conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, în anul 2020 un român a cheltuit în medie aproximativ 290 lei pe lună pentru cumpărarea produselor agroalimentare, cu 4% mai mult față de anul precedent. De asemenea, românii au cheltuit cu 6,5% mai mult pe băuturile alcoolice și cu 6% mai mult pentru bere, ponderea acesteia din totalul cheltuielilor cu băuturile alcoolice fiind de 53% ajungând astfel la 2,2% din totalul cheltuielilor pentru produse agroalimentare din anul 2020.
În ceea ce privește dinamica cheltuielilor medii lunare cu produsele agroalimentare, față de anul 2010, în anul 2020 se observă o creștere cu 72%, în timp ce un român plătește cu 130% mai mult pentru băuturile alcoolice, ceea ce reflectă o dublare a cheltuielilor cu berea în același interval de timp.
Conform Asociației Berarii României, România ocupă locul șapte în clasamentul țărilor producătoare de bere din Europa, în timp ce peste 97% din berea consumată la nivel local este produsă în România, iar 50% din ingrediente sunt de asemenea locale. În ceea ce privește cantitatea de bere produsă la nivelul anului 2020, volumul pieței de bere a ajuns la 16,75 milioane hectolitri, cu +0,5% față de anul precedent. Astfel, sectorul berii continuă să aibă o contribuție semnificativă la economia țării datorită celor peste 61 mii de locuri de muncă pe care industria le asigură atât direct, cât și indirect.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.