Publicitate
Iată de ce, evoluția Topului Național al Firmelor reflectă cel mai bine dezvoltarea sectorului privat în România din ultimii 25 de ani. Dacă la început pe primele 15 locuri figurau 759 companii, astăzi, pe primele 10 poziții se regăsesc 12.472. Altfel spus, în jumătate de secol, numărul companiilor premiate la TNF a crescut de mai bine de 16 ori.
În 1994, domeniile de activitate vizate de TNF erau agricultura, construcțiile, serviciile, comerțul și industria. În prezent, topul umărește o gamă mai largă de sectoare de activitate, apărute ca o consecință firească a progresului înregistrat de România în acești ultimi 25 de ani. În 2018, TNF premiază companii și din domenii precum: silvicultură și pescuit, cercetare, dezvoltare și high tech, turism.
Conform datelor CCIR, cele cinci companii recompensate cu premiu de excelență în afaceri la prima ediție a TNF, în 1994, figurează și în clasamentul din acest al Topului Național al Firmelor: Apulum SA, Automobile Dacia SA, Rifil SA și Romexpo SA și Coca-Cola HBC România.
Dacă în 1994, anul în care Camera de Comerț și Industrie a României a organizat prima ediție a TNF, PIB-ul României se cifra la aproximativ 22,6 miliarde de dolari, iar salariul mediu net ajungea la 119 de dolari, în 2018, salariul mediu este de circa 667 de dolari, iar PIB-ul a trecut de 187 miliarde euro.
Creștere spectaculoasă
Transformarea economiei româneşti dintr-o economie de stat centralizată într-o economie de piaţă s-a dovedit a fi un proces complex. În 1994, elaborarea clasamentului s-a bazat pe datele a 1000 companii. Acum s-a lucrat cu 688.018, dintre care 189.962 au intrat în cursa pentru primele 10 poziții în topul național. Dacă la începuturile anilor 90 majoritatea angajaților lucrau la stat, în 2017, potrivit Eurostat, bugetarii reprezintau circa 20% din ponderea persoanelor angajate.
În perioada de referință, economia românească a suferit o serie de modificări care s-au reflectat într-o creștere spectaculoasă. Printre altele, exporturile au crescut de 15 ori, volumul schimburilor comerciale a avansat de la aproximativ 8 miliarde de dolari în 1993, la peste 60 de miliarde de dolari în 2017. Timpul și-a spus cuvântul și asupra exporturilor din România, principalele specializări fiind reprezentante acum autovehiculele de transport rutier, mașini și echipamente, echipamente electrice. Compania Dacia se regăsește atât în clasamentul TNF din 1994 cât și în cel din acest an, la categoria excelență în afaceri.
Internaționalizarea business-ului românesc este una dintre prioritățile strategice ale Camerei de Comerț și Industrie a României, în acest sens fiind organziate frecvent întâlniri bilaterale, Forumuri de Afaceri sau Misiuni Economice.
Direcții strategice
Cum va arăta economia romanescă pentru generațiile viitoare și care va fi numărul companiilor care se vor regăsi în clasamentul Topului Național al Firmelor peste încă 25 de ani? Mai multe investiții străine, absorbția fondurilor europene, dezvoltarea infrastructurii de transport, deschiderea granițelor pentru specialiști și creiere din toată lumea, mai multe investiții în cercetare și digitalizare – sunt doar câteva direcții strategice de acțiune care pot susține o creștere economică susținută în următorul sfert de secol.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.