Parlamentul analizează o propunere care vizează scutirea acestor tichete de la impozitul pe venit și contribuțiile sociale de sănătate, o schimbare care ar putea aduce beneficii semnificative atât pentru angajați, cât și pentru angajatori.
Ce prevede legea actuală
În prezent, tichetele de valoare, cum sunt tichetele de masă, tichetele cadou, tichetele culturale și voucherele de vacanță, sunt reglementate de Legea nr. 165/2018. Acestea sunt considerate venituri asimilate salariilor, fiind incluse în baza de calcul pentru impozitul pe venit (10%) și, din 2024, și pentru contribuțiile sociale de sănătate (10%). Această dublă impozitare a fost introdusă prin Legea nr. 296/2023, o măsură contestată de angajatori și sindicate, care susțin că încarcă inutil povara fiscală asupra angajaților.
Deși anterior, până la 1 iulie 2010, tichetele de masă erau scutite de impozitare, modificările aduse Codului Fiscal în ultimii ani le-au transformat în venituri impozabile. Această schimbare a fost justificată prin necesitatea creșterii veniturilor bugetare, însă efectele asupra angajaților și angajatorilor au fost resimțite negativ.
Ce schimbări propune proiectul legislativ
Noua propunere legislativă urmărește să elimine tichetele de valoare din categoria veniturilor impozabile, tratându-le în același mod cu tichetele cadou oferite pentru ocazii speciale, care beneficiază deja de scutiri de impozit în limita a 300 de lei per angajat. Mai exact, se dorește modificarea Codului Fiscal pentru ca tichetele de valoare să nu fie incluse în baza de calcul a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale de sănătate.
Astfel, valoarea nominală a acestor beneficii ar fi integral netă pentru angajați, ceea ce ar duce la o creștere directă a veniturilor acestora. De exemplu, un angajat care primește tichete de masă în valoare de 20 de lei pe zi ar economisi 2 lei/zi, adică aproximativ 40 de lei lunar, suma reținută în prezent drept impozit.
Beneficiile pentru angajați
Scutirea de taxe a tichetelor de valoare ar aduce mai mulți bani în buzunarele angajaților, într-un context economic dificil. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, rata inflației a depășit 13% în 2022, iar creșterea salariilor nu a reușit să țină pasul cu scumpirile din sectorul energetic, alimentar și al utilităților.
În acest context, eliminarea impozitării acestor beneficii ar oferi un sprijin real angajaților, mai ales celor cu venituri medii și mici, care resimt cel mai acut creșterea costului vieții. De asemenea, măsura ar putea stimula consumul intern, având în vedere că tichetele de masă pot fi utilizate exclusiv în magazinele alimentare din România, iar voucherele de vacanță sunt destinate turismului intern.
Avantajele pentru angajatori
Pentru angajatori, modificările fiscale ar reduce presiunea de a compensa scăderea veniturilor nete ale angajaților prin majorări salariale. În plus, aceste beneficii sunt deja deductibile din punct de vedere fiscal, iar scutirea lor de impozite ar crește atractivitatea lor ca instrument de fidelizare.
Pe o piață a muncii marcată de un deficit de forță de muncă în anumite domenii, astfel de beneficii extra-salariale sunt esențiale pentru recrutarea și retenția angajaților. Tichetele de valoare sunt considerate unul dintre cele mai apreciate beneficii de către salariați, fiind ușor de utilizat și având un impact direct asupra puterii de cumpărare.
Argumente economice și sociale
Inițiatorii proiectului argumentează că măsura este necesară pentru a sprijini forța de muncă într-o perioadă de instabilitate economică. Creșterea prețurilor la energie, combustibili și alimente a dus la scăderea puterii de cumpărare a populației, iar tichetele de valoare ar putea reprezenta un instrument eficient de echilibrare a veniturilor.
În plus, măsura ar stimula sectoare economice esențiale, precum industria alimentară, turismul și sectorul cultural. Prin neimpozitarea tichetelor culturale, ar putea fi încurajată participarea la evenimente culturale și susținerea actorilor din acest sector grav afectat de pandemie.
Ce urmează?
Propunerea legislativă se află în faza de dezbatere, iar dacă va fi adoptată, ar putea intra în vigoare în cursul anului 2024. Rămâne de văzut dacă inițiativa va găsi suficient sprijin în Parlament, având în vedere implicațiile bugetare pe termen scurt.
Cu toate acestea, impactul pozitiv asupra angajaților și economiei ar putea justifica această schimbare, oferind un sprijin necesar într-o perioadă de criză economică și socială.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.