"Acest succes legislativ se datorează demersului consorţiului de asociaţii profesionale ACDBR - Asociaţia Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România, ANAT - Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism, Federaţia ROMALIMENTA (membre ale Confederaţiei CNIPMMR - Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România) şi Confederaţia CONCORDIA care au explicat constructiv şi persuasiv parlamentarilor iminenta nevoie de a preveni şi de a înlătura un posibil comportament abuziv, neloial al unor autorităţi publice, cu impact devastator asupra unor operatori economici", se menţionează într-un comunicat al Asociaţiei Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România (ACDBR).
Prevederile legislației fiscale
Deşi legislaţia fiscală prevedea că tichetele cadou acordate angajaţilor altor companii nu sunt venituri de natură salarială, ci se încadrează în categoria altor venituri supuse doar impozitului pe venit, nu şi contribuţiilor sociale, deşi au existat numeroase materiale informative emise în acest sens de Ministerul de Finanţe şi ANAF, începând cu anul 2019, în controalele efectuate de ANAF, se concluziona că tichetele cadou acordate angajaţilor terţilor ar trebui să fie impozitate ca salarii.
"Aceste tichete cadou puteau fi acordate, pe lângă destinaţia de cheltuieli sociale (adică propriilor angajaţi, limitate fiind cantitativ şi valoric) şi pentru campanii de marketing, studiul pieţei, promovare, etc. de companii unor persoane fizice, în afara unor raporturi individuale de muncă. Această practică a fost des întâlnită în diverse domenii (comerţ cu bunuri de larg consum, piaţa auto, piaţa financiar- bancară, turism etc.)", se menţionează în comunicat.
Modificările aduse de ordonanță
Prin OUG 130/2021, a fost limitată destinaţia de acordare a tichetelor cadou strict la acţiuni sociale pentru angajaţii proprii, concomitent cu introducerea unei sancţiuni pentru utilizarea neconformă.
Sumele vehiculate de Direcţia Generală Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF, pe care intenţionau în mod nejustificat, pe fondul unui vid legislativ, să le instituie ca obligaţii de plată în sarcina unor companii, atingeau la nivelul economiei naţionale sute de milioane euro.
Proiectul de Lege pentru anularea unor obligaţii fiscale, PL-x nr. 199/2022, iniţiat de senatorii Robert Cazanciuc şi Radu Oprea la propunerea mai multor asociaţii profesionale şi patronale, a fost adoptat de Camera Deputaţilor în data de 8 februarie 2023. Documentul fusese supus reexaminării la cererea Preşedintelui Republicii, după ce, în 29 iunie 2022, fusese iniţial adoptat de Parlament.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.