În ultimii ani, giganții din tehnologie și producătorii de mașini din China au investit miliarde de euro în conducerea autonomă, sperând să ajungă din urmă companiile americane. Cu o populație de 14 milioane de oameni, orașul Wuhan a devenit cel mai mare laborator global al acestui sector, cu 500 de taxiuri fără șofer („robotaxis”). Un record mondial.
Ele pot fi solicitate de pe o simplă aplicație mobilă, ca în cazul taxiurilor normale. „Este un fel de magie, ca într-un film de science-fiction!”, a recunoscut entuziasmat domnul Yang, intervievat de agenția France Presse. Un sentiment care nu este împărtășit însă de toată lumea.
Temerile privind siguranța tehnologiei au reapărut în aprilie, când un vehicul Aito (produs de Huawei) a fost implicat într-un accident mortal în China. Potrivit companiei, sistemul de frânare automată nu s-a activat. A fost o ușoară coliziune, fără urmări grave, între un pieton și respectiva mașină. La rândul lor, șoferii de taxiuri se tem că noua tehnologie îi va lăsa fără locuri de muncă.
Wuhan, un adevărat laborator de testare
Tobotaxiurile din Wuhan fac parte din proiectul „Apollo Go” lansat de gigantul tehnologic Baidu, care a primit prima licență pentru a opera în oraș în 2022.
Flota sa acoperă deja 3.000 de kilometri pătrați - mai mult de o treime din suprafața orașului. Prin comparație, liderul american Waymo se laudă cu doar 816 kilometri pătrați în Arizona.
Când o mașină ajunge la punctul de îmbarcare, pasagerii trebuie să scaneze cu telefonul un cod QR pentru a debloca vehiculul. Prețurile sunt mici: o călătorie de 30 de minute costă doar 39 de yuani (4,95 euro), față de 64 de yuani dacă ar fi fost efectuată cu un taxi normal.
„Ne fură mijloacele de existență”, se plânge Deng Haibing, un șofer de taxi din Wuhan. Teama lui: companiile de robotaxis vor zdrobi concurența cu prețurile lor reduse, înainte de majora tarifele la momentul favorabil. O tactică folosită deja de companiile chineze VTC în anii 2010.
Cu toate acestea, robotaxis reprezintă în prezent doar o mică parte din zecile de mii de taxiuri și VTC-uri din Wuhan. Dar un număr tot mai mare de orașe chineze au lansat politici care favorizează conducerea autonomă, o tendință încurajată de guvern pentru a rivaliza cu Statele Unite.
Baidu și rivalul său chinez Pony.ai au testat de mulți ani mai multe modele cu diferite niveluri de autonomie, adesea în zone industriale, mai puțin aglomerate decât centrele orașelor.
Touch screen
În iulie, Shanghai a emis primele autorizații provizorii pentru circulația mașinilor fără șofer. Beijingul a aprobat utilizarea lor în unele zone periferice.
Proiecte-pilot sunt, de asemenea, în derulare în Chongqing (sud-vest) și Shenzhen (sud), capitala tehnologiei Chinei. Dar mai este mult până când aceste vehicule vor deveni omniprezente, spune Tom Nunlist, analist la firma Trivium China din Beijing.
„Toată lumea pare să creadă astăzi că conducerea autonomă este ceva inevitabil. „Pentru moment însă, această tehnologie (...) pur și simplu nu este pregătită pentru o implementare la scară largă”, subliniază el.
Doar un om îi poate ajuta
Pentru că, deși taxiurile Apollo Go din Wuhan pot detecta obstacole și sunt foarte atente la intersecții, călătoriile sunt încă monitorizate de la distanță de agenți în carne și oase. În timpul unei călătorii, unul dintre ei a contactat jurnaliştii AFP prin intermediul ecranului tactil din habitaclu, pentru a le aminti să-şi pună centurile de siguranţă.
Cu toate acestea, robotaxis nu va putea niciodată să înlocuiască oamenii în anumite aspecte. "Unii clienți au dizabilități și aceste mașini fără șofer nu îi pot ajuta. Ca să nu mai vorbim de pasagerii cu bagaje voluminoase", a spus domnul Zhao, un șofer de taxe. „Doar un om poate da o mână de ajutor.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.