"Piaţa locală a platformelor de mobilitate urbană (de tip Uber sau Clever) este estimată la 1,587 miliarde de lei, din care piaţa de e-hailing (care include contravaloarea serviciilor de taximetrie generate prin aplicaţiile de mobilitate urbană) este de 706 milioane de lei, iar cea de ride-sharing de 881 milioane de lei", se arată în studiul efectuat de PwC România pentru Asociaţia 'Coaliţia pentru Economia Digitală'.
Citește și: Ce spune Clever despre protestele taximetriștilor
Astfel, piaţa locală de ride-sharing reprezintă 21% din piaţa totală de transport urban privat, iar piaţa totală a platformelor de mobilitate urbană (care include şi contravaloarea serviciilor de taximetrie generate prin aplicaţiile de mobilitate urbană) se ridică la 44% din total, facilitând accesul românilor la servicii de transport urban privat şi suplinind o nevoie de mobilitate urbană neadresată de modalităţile tradiţionale de transport urban.
Bogdan Belciu a afirmat că, dacă ne uităm la ultimii patru ani, în Bucureşti şi Ilfov, numărul de licenţe de taxi a crescut uşor, cu aproximativ 4%, iar venitul operaţional al firmelor de taximetrie a crescut cu 11% în acelaşi interval. Prin urmare, creşterea platformelor digitale de mobilitate urbană nu s-a reflectat în scăderea activităţii firmelor de taximetrie, ci a venit în completarea serviciilor oferite de acestea.
Un ”uberist” la patru taximetriști
Potrivit studiului, numărul de şoferi de ride-sharing reprezintă 21%, aproximativ 20.000, din totalul numărului de şoferi de transport urban privat, în vreme ce şoferii de taxi care folosesc aplicaţii de mobilitate urbană (e.g. Clever, Star Taxi) reprezintă 23% din total, aproximativ 22.000. În continuare, numărul de şoferi de taxi care nu folosesc nicio aplicaţie de mobilitate urbană este semnificativ, aproximativ 54.000. Fiind forma primară de activitate economică, serviciile de taximetrie reprezintă 84% din piaţa totală de servicii de transport urban privat. În medie, românii fac aproximativ 17 călătorii pe an cu taxiul şi 3 călătorii pe an prin intermediul platformelor de ride sharing.
La nivel global, piaţa de e-hailing este estimată în prezent la 61 de miliarde de dolari şi este de aşteptat ca aceasta să crească până la 218 miliarde de dolari la orizontul anului 2025, pe fondul accelerării urbanizării, al dezvoltării tehnologiei digitale şi conexiunilor 5G, dar şi al presiunilor puse de schimbările climatice, care va face ca o parte tot mai mare a populaţiei să abandoneze sistemul deţinerii individuale a autovehiculelor, îndreptându-se către sisteme de car-sharing şi servicii de e-hailing pentru a-şi satisface necesarul de transport.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.