Potrivit analiștilor firmei de consultanță Bernstein, impactul imediat va lovi cel mai puternic producătorii auto din Detroit, oferind în același timp un avantaj semnificativ pentru Tesla. „Tesla este clar marele câștigător structural: producție localizată, cotă de piață puternică, mai bine protejată de riscurile comerciale”, au declarat analiștii conduși de Daniel Roeska.
Ford și GM, puse, practic, la zid
Pe de altă parte, Ford Motor Company și GM se confruntă cu dificultăți care ar putea reduce profitul operațional (EBIT) cu până la 30% în 2025, chiar și în cazul unor majorări de prețuri și ajustări în lanțul de aprovizionare.
Noile tarife, care intră în vigoare pe 3 aprilie, acoperă toate vehiculele de pasageri importate, camionetele ușoare și piesele auto esențiale, cu unele excepții pentru vehiculele conforme cu acordul ACEUM. Această măsură ar putea duce la o creștere a costurilor din industrie de 110 miliarde de dolari anual, ceea ce înseamnă aproximativ 6.700 de dolari per vehicul.
Pentru Ford și GM, dependența ridicată de importuri le face extrem de vulnerabile, cu o scădere semnificativă a câștigurilor preconizată până în a doua jumătate a anului 2025. În schimb, Stellantis pare mai rezistent, datorită unui procent mai mare de componente americane în modelele produse în Mexic, conform analiștilor.
Tesla, marele beneficiar
Tesla se evidențiază ca principalul beneficiar al acestei politici, datorită lanțului său de aprovizionare puternic localizat și poziției dominante pe piață.
„Fiecare punct procentual suplimentar de conținut cu valoare regională americană (RVC) contribuie la protejarea marjei brute. Tesla conduce aici — cu aproape 60% producție localizată — în timp ce mărcile de lux și de nișă sunt mult în urmă”, au subliniat analiștii.
Baza de producție națională a Tesla îi permite să evite presiunile asupra costurilor, cu care ceilalți producători auto vor trebui să se confrunte în încercarea de a atenua impactul tarifelor vamale.
Momentul implementării, un factor esențial
Un alt factor-cheie este momentul implementării. Analiștii de la Bernstein subliniază că, deși al doilea trimestru ar putea părea normal datorită stocurilor existente, „impactul real al costurilor începe la mijlocul lunii mai și se accelerează în rezultatele din al treilea trimestru”.
Perspectivele pe termen lung sunt la fel de alarmante. Anul 2026 ar putea aduce un impact și mai mare asupra profiturilor, de aproximativ 20%, dacă producătorii nu implementează schimbări semnificative în lanțurile lor de aprovizionare.
Detroit, în fața unui impas economic
Pentru producătorii auto din Detroit, șocul tarifar lasă puține opțiuni avantajoase. „Puteți crește prețurile sau menține volumele — dar nu puteți face ambele lucruri simultan”, avertizează analiștii, evidențiind dilema mărcilor de masă.
Absorbirea costului tarifelor vamale ar eroda marjele de profit, în timp ce transferarea acestuia către consumatori ar putea duce la o scădere semnificativă a vânzărilor.
Reconfigurarea lanțului de aprovizionare
Problema este agravată de faptul că realinierea lanțului de aprovizionare nu este o soluție rapidă. Experiențele anterioare arată că mutarea producției sau reconfigurarea aprovizionării durează, în general, între 12 și 36 de luni.
În plus, politica tarifară pare a fi una durabilă, conform Bernstein. „Această politică este concepută pentru a dura, nu pentru a fi negociată”, precizează raportul.
Fără o clauză de expirare sau o perioadă de tranziție, tarifele vamale vor rămâne în vigoare până când vor fi explicit abrogate. Deși reacția de pe Wall Street ar putea exercita o anumită presiune, o schimbare de direcție politică pare puțin probabilă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.