La articolul 62 din lege, acolo unde este vorba de drepturile clientului final de energie electrică, s-a introdus posibilitatea furnizorilor de a impune clienților finali acest comision de încetare a contractului (articolul I, punctul 105 din ordonanță).
Este vorba despre o așa-zisă taxă de reziliere care poate avea două forme (definițiile comisioanelor au fost introduse prin articolul I, punctul 5 din ordonanță):
comisionul de încetare a contractului, care poate fi impus oricărui client final de energie electrică, indiferent că este firmă sau persoană fizică;
comisionul de schimbare a furnizorului de energie electrică, ce include și comisionul de încetare, care poate fi impus, așa cum reiese indirect din modificările operate prin OUG 143/2021, numai întreprinderilor medii și mari. Adică este precizat expres că persoanelor fizice, microîntreprinderilor și întreprinderilor mici nu li se poate impune comisionul de schimbare, dar li se poate impune comisionul de încetare.
„(5) Clienții casnici, întreprinderile mici și microîntreprinderile au dreptul să schimbe furnizorul de energie electrică sau participantul la piață implicat în agregare, fără niciun comision de schimbare.
(6) Prin derogare de la prevederile alin. (5), furnizorii de energie electrică sau participanții la piață implicați în agregare pot percepe clienților finali comisioane pentru încetarea contractelor de furnizare a energiei electrice încheiate pe o durată determinată și cu prețuri fixe, în cazul rezilierii lor anticipate de către clientul final.”
Dacă persoanelor fizice, microîntreprinderilor și întreprinderilor mici li se poate impune o taxă mai mică (comisionul de încetare), celorlalți clienți (întreprinderi mijlocii și mari) li se poate impune o taxă mai mare (comisionul de schimbare, ce include și comisionul de încetare).
Totuși, trebuie subliniat că acest comision de încetare trebuie să îndeplinească anumite condiții pentru a putea fi aplicat de furnizorii de energie electrică:
să fie comunicat clar clientului înainte de încheierea contractului;
să fie prevăzut în contractul de furnizare semnat de client;
să fie proporțional și să nu depășească suma pierderilor economice directe cauzate de client furnizorului prin rezilierea contractului, inclusiv costurile oricărei investiții sau pachete de servicii deja furnizate clientului în temeiul contractului respectiv.
Probarea pierderilor economice directe trebuie să fie demonstrată de către furnizor. Iar respectarea condițiilor de stabilire a comisionului de încetare trebuie monitorizată de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
În orice caz, subliniem că este vorba de o posibilitate, nu de o obligație. Legislația permite aplicarea acestei așa-zise taxe de reziliere, dar furnizorii pot decide să n-o ceară.
Aceste comisioane sunt impuse de Directiva europeană 944/2019 însă acest act normativ european prevede în mod expres că statele membre trebuie să se asigure că acel comision de schimbare nu se impune (măcar) clienților casnici și întreprinderilor mici, lăsând cale liberă în rest (cale liberă inclusiv pentru aplicarea comisionului de încetare), subliniază Avocatnet.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.