Taxa de raft dispare. Cine sunt vizați de această modificare legislativă

Georgel Simionică |
Data publicării:
Taxa aceasta dispare definitiv / Foto: Arhivă
Taxa aceasta dispare definitiv / Foto: Arhivă

O lege controversată a fost eliminată printr-o nouă prevedere legislativă.

Legea care prevede eliminarea "taxei de raft" din supermarketuri, alături de multe alte restricții și sancțiuni pentru comercianți, în scopul prevenirii practicilor comerciale neloiale, a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis. 

Actul normativ, lansat anul trecut în dezbatere publică, are ca obiect de reglementare transpunerea în legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2019/633 a Parlamentului European și a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar.

Astfel noua lege prevede reglementarea termenelor de plata, a competențelor și atribuțiilor autorității de concurență, desemnată pentru a asigura aplicarea la nivel național a prevederilor directivei, precum și a sancțiunilor aplicabile autorului încălcării legislației

Astfel în cele ce urmează va prezentăm o parte din Legea privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar.

”ARTICOLUL 3: Interzicerea practicilor comerciale neloiale

Cumpărătorului (cu sensul: orice persoană fizică, persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau persoană juridică, indiferent de locul de stabilire al persoanei respective, care cumpără produse agricole și/sau alimentare; termenul de cumpărător poate include un grup de astfel de persoane fizice și juridice) îi sunt interzise următoarele:

1. să depășească termenul de plata astfel:

a) cu mai mult de 14 zile calendaristice de la scadență stabilită prin contract în cazul produselor prevăzute la art. 2 lit. m);

b) cu mai mult de 30 zile calendaristice de la scadență stabilită prin contract în cazul produselor prevăzute la art. 2 lit. l);

2. să stabilească un termen de preaviz:

a) mai mic de 30 de zile lucrătoare pentru anularea comenzilor de produse agricole și/sau alimentare prevăzute la art. 2 lit. l) și m), pentru a nu pune furnizorul în imposibilitatea de a comercializa sau de a utiliza produsele respective;

b) mai mic de 60 de zile pentru delistarea unui produs marca privată a unui producător pentru categoriile de produse care includ comercializarea unei mărci proprii a magazinului;

3. să modifice în mod unilateral clauzele unui contract comercial pentru produse agricole și/sau alimentare care se referă la frecvența, metodă, locul, calendarul sau volumul furnizării sau livrării produselor agricole și alimentare, standardele de calitate, condițiile de plata, prețurile sau în ceea ce privește furnizarea de servicii;

4. să solicite facturarea și/sau refacturarea și să încaseze de la furnizor orice alte costuri decât cele convenite în contractul comercial; costurile aferente extinderii rețelei de distribuție a cumpărătorului, amenajării spațiilor de vânzare ale comerciantului și evenimentelor de promovare a activitățîi și imaginii cumpărătorului nu pot fi puse în sarcina furnizorului;

5. să utilizeze autofacturarea pentru produsele agricole și/sau alimentare, cu excepția cazurilor prevăzute la art. 320 în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;

6. să aplice reduceri financiare și comerciale sub formă de rabaturi, cu excepția remizelor și risturnelor, a căror reduceri cumulate să nu fie mai mari de 20%, aplicate în funcție de valoarea facturată între cumpărător și furnizor, pentru produse agricole și/sau alimentare, prin derogare de la prevederile Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;

7. să solicite furnizorului plăti pentru deteriorarea sau pierderea de produse agricole și/sau alimentare, survenite în spațiile cumpărătorului după recepție, atunci când o astfel de deteriorare sau pierdere nu a avut loc din neglijență sau culpă furnizorului; fac excepție viciile ascunse pentru produsele agricole și alimentare pentru care furnizorul va trebui să suporte contravaloarea sau înlocuirea acestora;

Practici incorecte ale hipermarketurilor. Cine face acuzațiile

8. să refuze să confirme în scris clauzele unui contract între cumpărător și furnizor în legătură cu care furnizorul a solicitat o confirmare scrisă; nu este inclusă situația în care contractul se referă la produse care urmează să fie livrate de un membru al unei organizațîi de producători, inclusiv o cooperativă, organizației de producători al cărei membru este furnizorul, dacă statutul respectivei organizațîi de producători sau dacă normele și deciziile prevăzute în respectivul statut ori derivate din acesta conțîn dispozițîi cu efecte similare clauzelor contractului;

9. să dobândească, să utilizeze sau să divulge în mod ilegal secrete comerciale ale furnizorului, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 25/2019 privind protecția know-how-ului și a informațiilor de afaceri nedivulgate care constituie secrete comerciale împotriva dobândirii, utilizării și divulgării ilegale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative;

10. să divulge termenii și condițiile contractului comercial pentru achiziția de produse agricole și/sau alimentare, cu excepția cazului în care această este necesară pentru îndeplinirea obligățiilor asumate față de respectivul furnizor sau respectarea unor prevederi legale; prezența prevedere se aplică și furnizorului;

11. să amenințe cu efectuarea sau să efectueze represalii comerciale împotriva furnizorului, în cazul în care furnizorul își exercită drepturile legale sau contractuale, inclusiv prin depunerea unei sesizări la autoritățile de implementare a legii sau prin cooperarea cu autoritățile de aplicare a legii în timpul unei cercetări aprofundate;

12. să solicite furnizorului compensarea costurilor aferente examinării plângerilor clienților referitoare la vânzarea produselor furnizorului, în absența unei conduite neglijențe sau a unei culpe din partea furnizorului;

13. să returneze furnizorului produsele agricole și/sau alimentare nevândute;

14. să întârzie recepționarea și întocmirea documentelor de recepție a produselor agricole și alimentare;

15. să factureze valoarea serviciilor prestate, prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a), b), e) și f), peste cuantumul de maximum 5% din valoarea încasată de furnizor în baza contractului încheiat între părți;

16. să achiziționeze și să comercializeze produse alimentare fără verificarea trasabilitățîi acestora în cazul în care prețul de achiziție este mai mic decât costul de producție mediu practicat pe piață relevanță în perioada achiziției, conform statisticilor oficiale la nivelul Uniunii Europene;

17. să impună furnizorului o plata pentru listarea produselor sale agricole și alimentare, precum și pentru expunerea spre vânzare a acestora;

18. să impună produse și servicii furnizorului, direct sau indirect, să cumpere sau să vândă de la un terț;

19. să solicite furnizorului taxe, indiferent de formă și denumirea acestora, care îl obligă pe furnizor să mărească artificial prețul de facturare al produsului;

Taxe noi pentru producătorii şi importatorii care nu îndeplinesc obligaţia de colectare a deşeurilor

20. să delisteze, să amenințe cu delistarea sau să retragă de la expunere unul sau mai multe produse agricole și/sau alimentare, în scopul de a pune presiune sau de a exercită represalii comerciale împotriva furnizorului, pentru acceptarea unor clauze contractuale defavorabile acestuia;

21. să listeze și să afișeze la raft doar marca proprie a cumpărătorului, astfel încât oferta să includă cel puțîn o marca privată a unui producător concurent, pe categoria de produse respectivă;

22. să aplice condițîi comerciale diferite pentru produsele marca privată ale producătorilor față de produsele marca proprie ale comerciantului, pentru listarea/afișarea la raft;

23. să refuze listarea unui produs agricol și/sau alimentar înregistrat pe scheme de calitate naționale și/sau europene, ofertat de către un furnizor pe motivul lipsei volumelor și a sezonalitățîi acestuia;

24. să ofere sau să vândă produse agricole și/sau alimentare în pierdere, cu excepția cazurilor prevăzute de legislația în vigoare;

25. să preia condițiile comerciale agreate cu furnizorul pentru achiziția de produse aferente canalului de vânzare cu amănuntul și să le aplice cu privire la achizițiile de produse de la furnizor aferente canalului de vânzare en-gros.
 
ARTICOLUL 5: Excepții de la practicile comerciale neloiale

(1) Interdicțiile prevăzute la art. 3 pct. 1 nu se aplică în cazul:

a) consecințelor întârzierilor în efectuarea plăților și cailor de atac prevăzute în Legea nr. 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligățiilor de plata a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate între profesioniști și între aceștia și autorități contractante, prin derogare de la termenele de plata stabilite în lege;

b) opțiunii unui cumpărător și a unui furnizor de a conveni asupra unei clauze de repartizare a valorii în înțelesul articolului 172a din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentul European și al Consiliul din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului;

c) plăților efectuate de către un cumpărător unui furnizor atunci când acestea sunt realizate în cadrul programului pentru școli în temeiul prevederilor articolului 23 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;

d) instituțiilor publice din domeniul sănătățîi și entităților publice care furnizează servicii medicale de sănătate conform prevederilor art. 6 alin. (4) din Legea nr. 72/2013.

(2) Interdicțiile prevăzute la art. 3 pct. 1 nu se aplică în cazul acordurilor de furnizare încheiate între furnizorii de struguri sau must pentru producția de vin și cumpărătorii lor direcți, în situația în care:

a) condițiile concrete de plata pentru tranzacțiile de vânzare să fie prevăzute în contractele standard cărora statul membru le-a conferit, înainte de dată de 1 ianuarie 2019, caracter obligatoriu în temeiul articolului 164 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 și că această extindere a aplicării contractelor standard să fie reînnoită de statele membre cu începere de la dată respectivă fără nicio modificare semnificativă a condițiilor de plata în dezavantajul furnizorilor de struguri sau must; și

b) contractele încheiate între furnizorii de struguri sau must pentru producția de vin și cumpărătorii lor direcți să fie multianuale sau să devină multianuale.
 
ARTICOLUL 10: Sancțiuni

(1) Contravențiile prevăzute în prezența lege se constată și se sancționează de către autoritatea de aplicare a prezenței legi.

(2) Constituie contravențîi, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condițîi încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni, următoarele fapte săvârșite de cumpărător și furnizor, cu excepția autorităților publice:

a) săvârșirea practicilor comerciale neloiale prevăzute la art. 3 pct. 1, 2, 7, 8, 10, 12, 14 – 19;

b) săvârșirea practicilor comerciale neloiale prevăzute la art. 3 pct. 3 – 6, 9, 11, 13, 20 – 25 și art. 4;

c) furnizarea de informațîi inexacte, incomplete sau care induc în eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea informațiilor și documentelor solicitate conform prevederilor art. 8 alin. (1);

d) refuzul nejustificat al întreprinderilor de a se supune unei inspecțîi desfășurate potrivit prevederilor art. 8 alin.(3);

e) nerespectarea măsurilor impuse de către autoritatea de aplicare a prezenței legi potrivit prevederilor art. 9 alin. (3);

f) săvârșirea în mod repetat a practicilor comerciale neloiale, prevăzute la art. 3 și 4.

Criza în industria Pharma. Ce medicamente se vor scumpi

(3) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din Ordonanță Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, contravențiile prevăzute la alin. (2) se sancționează după cum urmează:

a) cu amendă de la 250.000 lei la 500.000 lei, faptele prevăzute la lit. a), c) și e);

b) cu amendă de la 500.000 lei la 600.000 lei, faptele prevăzute la lit. b) și d);

c) cu amendă de 1% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior, faptele prevăzute la lit. f).

(4) Autoritatea de aplicare a prezenței legi poate obligă, prin decizie, persoanele definite la art. 2 la plata unor sancțiuni contravenționale complementare, în cuantum de 1% din amendă principala aplicată pentru fiecare zi de întârziere, calculată de la dată stabilită prin decizie, pentru a le determina:

a) să înceteze practicile prevăzute la art. 3 și 4;

b) să respecte obligățiile impuse prin decizia Consiliului Concurenței;

c) să furnizeze în mod complet și corect informațiile și documentele care le-au fost solicitate, conform prevederilor lit.b);

d) să se supună inspecției prevăzută la art. 8 alin. (3). 

(5) În situația în care în urmă săvârșirii practicii comerciale neloiale s-a produs un prejudiciu furnizorului, cumpărătorul este obligat la plata de 3 ori a valorii acestui prejudiciu.

(6) Individualizarea sancțiunii în cazul săvârșirii uneia dintre contravențiile prevăzute în prezența lege se face țînându-se seama de gravitatea faptei, de durata, precum și de existența altor sancțiuni contravenționale pentru încălcarea prevederilor prezenței legi, aplicate în ultimii 3 ani anteriori săvârșirii contravenției.

(7) Prin derogare de la prevederile art.13 din Ordonanță Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, aplicarea sancțiunilor contravenționale prevăzute la alin. (3) se prescrie la 3 ani de la dată săvârșirii faptei.

(8) În exercitarea competențelor prevăzute de prezența lege, autoritatea de aplicare a legii asigura respectarea dreptului la apărare, prin informarea cu privire la dreptul de a face obiecțîi asupra conținutului actelor de constatare și sancționare, precum și asupra dreptului de a se adresa pe cale separată instanțelor de judecată.

(9) În cazul contravențiilor prevăzute la alin. (2) lit. a) și b), dacă întreprinderea recunoaște, în mod expres, odată cu transmiterea punctului de vedere, săvârșirea practicii comerciale neloiale și propune măsuri care duc la înlăturarea cauzelor încălcării, Consiliul Concurenței poate aplică o reducere a amenzii cu un procent între 1% și 25% din amendă finală. În cazul acordării reducerii pentru recunoașterea faptei, nivelul amenzii va fi diminuat inclusiv când acesta este stabilit la minimul prevăzut.

(10) Reducerea cuantumului amenzii potrivit prevederilor alin. (9) este posibilă doar pe baza unei solicitări exprese formulate de întreprinderea interesată. Solicitarea conține recunoașterea clară și neechivocă a răspunderii pentru încălcare. În situația în care Consiliul Concurenței nu acceptă termenii solicitării adresate de întreprindere, nu acordă o reducere a amenzii și recunoașterea formulată nu va fi utilizată că element probatoriu. În situația în care, înainte de decizia luată de Consiliul Concurenței întreprinderea transmite o propunere privind formularea unei recunoașteri, Consiliul Concurenței poate aplică o procedura simplificată, conform instrucțiunilor adoptate de autoritatea de aplicare a prezenței legi.

(11) Exercitarea de către întreprindere a acțiunii în anulare a deciziei Consiliului Concurenței, în privința aspectelor care fac obiectul recunoașterii, atrage pierderea beneficiului prevăzut referitor la reducerea cuantumului amenzii.

(12) Consiliul Concurenței stabilește prin instrucțiuni procedura specifică privind cadrul pentru acordarea unui tratament favorabil întreprinderilor care recunosc săvârșirea unei practici comerciale neloiale în sensul art. 3 și 4”.
 
Cui și când se aplică legea

”(1) Legea se aplică lucrătorilor în cadrul lanțului de aprovizionare, cu privire la practicile comerciale neloiale săvârșite în legătură cu vânzarea de produse agricole și/sau alimentare, după cum urmează:
 
a) vânzările când sunt realizate pe teritoriul României, precum și cele realizate în afară teritoriului țării, atunci când produc efecte pe teritoriul României;
 
b) serviciile prestate de cumpărător furnizorului, în măsură în care acestea vizează practicile comerciale neloiale prevăzute la art. 3 și 4;
 
c) nu se aplică acordurilor dintre furnizori și consumatori.
 
(2) Prezența lege se aplică anumitor practici comerciale neloiale săvârșite în legătură cu vânzarea de produse agricole și/sau alimentare de către:
 
a) furnizori a căror cifra de afaceri anuală nu depășește 2 000 000 EUR către cumpărători a căror cifra de afaceri anuală depășește 2 000 000 EUR;
 
b) furnizori a căror cifra de afaceri anuală depășește 2 000 000 EUR, dar este de maximum 10 000 000 EUR, către cumpărători a căror cifra de afaceri anuală depășește 10 000 000 EUR;
 
c) furnizori a căror cifra de afaceri anuală depășește 10 000 000 EUR, dar este de maximum 50 000 000 EUR, către cumpărători a căror cifra de afaceri anuală depășește 50 000 000 EUR;
 
d) furnizori a căror cifra de afaceri anuală depășește 50 000 000 EUR, dar este de maximum 150 000 000 EUR, către cumpărători a căror cifra de afaceri anuală depășește 150 000 000 EUR;
 
e) furnizori a căror cifra de afaceri anuală depășește 150 000 000 EUR, dar este de maximum 350 000 000 EUR, către cumpărători a căror cifra de afaceri anuală depășește 350 000 000 EUR.
 
(3) Calcularea echivalentului în lei a cifrelor de afaceri prevăzute la alin. (2) lit. a) – e) se va face în conformitate cu rată de schimb oficială a Băncii Naționale a României din ultima zi a exercițiului financiar anterior constatării săvârșirii practicilor comerciale neloiale.
 
(4) Cifra de afaceri anuală a furnizorilor și a cumpărătorilor prevăzută la alin. (2) lit. a) – e) se interpretează în conformitate cu părțile relevante din anexă la Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei și în special art. 3, 4 și 6 din această, inclusiv definițiile privind „întreprinderea autonomă”, „întreprinderea partenera” și „întreprinderea asociată”, și alte chestiuni privind cifra de afaceri anuală.
 
(5) Prin excepție de la prevederile alin. (2), prezența lege se aplică vânzărilor de produse agricole și/sau alimentare de către furnizori a căror cifra de afaceri anuală este de maximum 350 000 000 EUR către toți cumpărătorii care sunt autorități publice”, mai indică legea promulgată de către șeful statului”. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 469091.32RON
1 ETH = 16138.36RON
1 LTC = 432.15RON
1 XRP = 6.69RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17302.900.63%
BET-BK3221.640.41%
BET-EF929.350.69%
BET-FI60662.120.61%
BET-NG1219.650.92%
BET-TR38161.220.63%
BET-TRN37092.260.63%
BET-XT1485.430.59%
BET-XT-TR3220.460.59%
BET-XT-TRN3136.900.59%
BETAeRO921.78-0.46%
BETPlus2560.280.63%
RTL38306.500.68%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel