Publicitate
Iarna, odată cu scăderea temperaturilor, situația se agravează, particulele toxice fiind prinse mai aproape de sol și rezultând într-un smog dens și persistent. Nivelul de poluare măsurat în Delhi depășește adesea limitele zilnice recomandate de Organizația Mondială a Sănătății de peste 20 de ori.
Cauzele poluării din India
Factorii care contribuie la poluarea severă a aerului din India sunt multipli: emisiile provenite de la vehicule, fabrici și centrale pe bază de cărbune, dar și incendiile provocate de arderea resturilor agricole în statele din jurul capitalei. Stocurile de paie și miriștile arse în Punjab, Uttar Pradesh, Haryana și Rajasthan generează o cantitate mare de fum, vizibil chiar și din spațiu. Această ardere este mai pronunțată în sezonul rece, când aerul rece împiedică particulele toxice să se disperseze și le forțează să rămână la nivelul solului, un fenomen cunoscut sub numele de inversiune termică. Deși poluarea este prezentă pe parcursul întregului an, iarna aerul devine mult mai dens și mai vizibil.
Sunt incendiile agricole principalul vinovat?
Deși incendiile din câmp sunt adesea blamate, problema este mult mai complexă. În 2023, guvernele locale au reușit să reducă numărul incendiilor cu până la 38%, dar nivelul de poluare din Delhi nu a scăzut în mod semnificativ. Datele Institutului Indian de Meteorologie Tropicală arată că arderea resturilor agricole contribuie la poluare într-o proporție variabilă, însă emisiile din traficul rutier rămân principala sursă. Fără un consens științific clar, este dificil de identificat exact sursa predominantă a celor mai toxice particule din aer.
Efectele asupra sănătății
Conform revistei medicale The Lancet, aproape 18% din decesele înregistrate în India în 2019 ar fi fost atribuite calității proaste a aerului. Particulele fine, cu diametrul mai mic de 2,5 microni (PM 2.5), sunt extrem de periculoase, deoarece pot pătrunde adânc în plămâni și chiar în fluxul sanguin. Expunerea prelungită la aceste particule crește riscul de boli cardiovasculare și respiratorii, precum și riscul de cancer. Ghidurile actualizate ale Organizației Mondiale a Sănătății recomandă un prag de siguranță pentru expunerea la aceste particule, dar orașele indiene depășesc adesea aceste limite de până la 40 de ori.
Conform unui studiu din The Lancet Planetary Health, chiar și orașe din India considerate anterior a avea un aer relativ curat, precum Chennai, Bangalore și Shimla, au înregistrat o creștere a poluării și a cazurilor de boli respiratorii. Persoanele care petrec mult timp în aer liber sunt cele mai expuse efectelor nocive ale aerului poluat, iar Banca Mondială estimează că bolile și decesele premature cauzate de poluare au costat India 1,36% din PIB-ul său în 2019.
Cum se situează India la nivel global?
Un studiu din 2023 realizat de IQAir, o companie elvețiană specializată în monitorizarea calității aerului, a constatat că India găzduia nouă dintre primele zece orașe cele mai poluate din lume, pe baza nivelurilor de PM 2.5. Delhi se află frecvent în fruntea acestui clasament. India mai are și 42 din primele 50 de orașe cele mai poluate din lume, unde calitatea aerului rămâne peste limitele de siguranță tot timpul anului.
La nivel de țară, India este depășită de regiuni din Asia de Vest și Africa în ceea ce privește rata mortalității asociate particulelor fine. De exemplu, în Egipt, numărul de decese cauzate de poluare ajungea la 250 la 100.000 de persoane, iar în Irak la 150. În India, rata a fost de 91 de decese la 100.000 de persoane, comparativ cu 100 în China și 8 în Statele Unite.
Eforturile autorităților de reducere a poluării
India a lansat în 2019 o strategie națională de combatere a poluării în orașele cele mai afectate, însă datele arată că progresul a fost limitat. Criticii susțin că guvernul indian nu alocă suficiente fonduri pentru a combate această problemă majoră de sănătate publică.
Pe măsură ce smogul s-a intensificat în Delhi la începutul lunii octombrie, autoritățile au introdus măsuri precum pulverizarea de soluții pentru captarea particulelor fine și restricționarea traficului. Delhi a investit, de asemenea, milioane de dolari în turnuri de smog – purificatoare gigantice de aer care sunt montate pe străzi – dar eficiența acestora este contestată de comunitatea științifică.
Alte măsuri au potențial de a îmbunătăți calitatea aerului. De exemplu, guvernul local promovează electrificarea flotei de autobuze, intenționând să renunțe la vehiculele alimentate cu gaz comprimat până în 2028. Toate companiile de taxiuri și de livrări vor fi obligate să electrifice întregul parc auto până în 2030, o măsură care ar putea reduce semnificativ smogul.
Cum reacționează populația?
În ciuda preocupărilor legate de poluare, majoritatea oamenilor din Delhi își manifestă nemulțumirea doar pe rețelele sociale. Vânzările de purificatoare de aer sunt în creștere, dar acestea sunt încă considerate produse de lux. Mulți au apelat la alimente și băuturi considerate „imuno-stimulatoare”, pentru a se proteja împotriva afecțiunilor respiratorii și a cancerului. Aceste soluții au fost uneori promovate chiar de oficiali guvernamentali pe platformele sociale, dar au fost întâmpinate cu un val de comentarii sceptice.
În timp ce India continuă să se confrunte cu una dintre cele mai grave crize de poluare a aerului la nivel mondial, încercările de a îmbunătăți calitatea vieții populației sunt încă modeste comparativ cu magnitudinea problemei. Pe măsură ce autoritățile caută soluții mai eficiente, costul pentru sănătatea publică și pentru economia națională continuă să fie semnificativ.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.